Een jaargrens is altijd een fijn mentaal moment! Het is net als verhuizen waarbij je de “rommel” van het verleden opruimt en opnieuw start. Zo voelt 2022 ook voor Media Perspectives! Grappig genoeg gaan we ook daadwerkelijk verhuizen. Per 1 januari zitten we op een nieuwe stek op het Media Park, in the Gateways. In 2022 gaan deze gebouwen getransformeerd worden tot een Kennis en Innovatiehub als onderdeel van de transformatie van het Media Park tot een bruisende Campus, één van de projecten waar wij volgend jaar samen met bedrijven, kennisinstellingen en overheden aan zullen werken.
In onze samenwerking met Beeld en Geluid zullen we ook een nieuwe invulling geven aan de populaire Cross Media Cafés. De frequentie zal omhoog gaan en we zullen meer gaan samenwerken met andere communities die het format graag willen gebruiken voor hun achterban. Ook vanuit het Grand Café dat net na de zomer zal openen zullen we meetups gaan organiseren en het talent dat op het Media Park werkt in de schijnwerpers zetten. Een bruisende plek, fijn om er te werken, peers te ontmoeten en talent te ontwikkelen!
Februari wordt een belangrijk moment in de activiteiten die we op landelijke schaal ontwikkelen. Dan komt onze nieuwe Monitor Creatieve Industrie uit. Met de achtste editie inmiddels een “standaardwerk” waarmee de media industrie in kaart wordt gebracht. De Monitor brengt de groei of krimp in kaart en biedt handvatten om de media industrie te stimuleren.
Eén van de lijnen die wij daar zelf uit hebben gehaald zijn onze inspanningen op het gebied van AI. Vorig jaar is het gelukt om de Media Industrie een positie te geven in de AI coalitie die een innovatiefonds beheert van ruim 180 miljoen euro. Dit jaar bouwen we daar op verder door met zes Fieldlabs diverse onderwerpen in gezamenlijkheid met mediabedrijven en kennisinstellingen uit te werken.
2022 wordt een jaar vol nieuwe kansen! Wij krijgen deze kansen door onze samenwerking met vele mediabedrijven en kennisinstellingen. Graag zetten wij ons vol energie weer in en hopen velen van u daarbij te ontmoeten.
Door: Ton van Mil, algemeen directeur Media Perspectives