5 april 2018
Blog Talent

Erasmus studenten op Media Safari bij RTL, NTR, VPRO en Talpa

Laatste update: 1 jun '18 - 13:13

Hoe komen televisieformats tot stand? En hoe ziet nieuwsproductie er in de praktijk uit? En hoe manifesteren omroepen zich online? Een paar vragen die tijdens de Media Safari voor masterstudenten van de Erasmus Universiteit aan bod kwamen. Op 28 maart bezochten zij het Media Park om zich te oriënteren op hun carrière. Media Perspectives stelde het programma voor ze samen.

Studenten van media-gerelateerde opleidingen kunnen zich aardig een beeld vormen van hoe het is om te werken in de media wereld. Toch zijn ze niet vaak bij mediabedrijven binnen geweest of in gesprek geweest met mediaprofessionals. Daarom organiseert Media Perspectives geregeld Media Safari’s: een laagdrempelige manier om kennis te maken met mediabedrijven door middel van rondleidingen en bedrijfsbezoeken.

 

Opleidingen en werkveld verbinden

28 mei was het de beurt aan studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De Erasmus vindt het belangrijk om hun opleidingen en het werkveld goed met elkaar te verbinden en is daarom betrokken bij diverse activiteiten van Media Perspectives. Naast dat we hun afstudeerstudenten koppelen aan bedrijfsvraagstukken van mediabedrijven organiseren we één keer per jaar een Media Safari in het kader van hun Career Days. Masterstudenten van de opleidingen Media & Business, Media & Journalistiek en Media, Culture & Society konden deelnemen aan de safari.

 

Talpa en RTL

Dit jaar stonden er vier mediabedrijven op het programma. Vincent Sewalt, creative bij Talpa, nam de studenten mee in de wereld van formatontwikkeling. Hoe kom je tot een goed idee en wat komt er allemaal kijken bij de ontwikkeling tot format? Bij RTL presenteerde Hetty Birkhoff, senior HR adviseur, de activiteiten die dit mediabedrijf ontplooit. Daarnaast kregen de studenten een kijkje achter de schermen bij RTL Nieuws. In de middag gingen de groepen langs bij NTR en VPRO.

 

VPRO en NTR

Bij de VPRO werden de studenten ontvangen door GertJan Kuipers van VPRO Digital. Hij presenteerde de online video strategie van de VPRO. Liesbeth van de Kar, coördinator nieuwe media projecten van de NTR besprak met de studenten de manieren waarop NTR haar digitale projecten aanvliegt. De studenten waren erg enthousiast over de manier waarop ze ontvangen werden bij de diverse bedrijven en kijken terug op een geslaagde dag!

 

Ook geïnteresseerd in deelname aan een Media Safari? Neem contact op met Marlies van de Meent om de mogelijkheden te bespreken.