8 juli 2021
Impact Data Talent

IMPACT deelnemer Anke van den Broek: “Datajournalistiek is veel meer dan alleen een grafiekje maken.”

Laatste update: 8 jul '21 - 12:12

Anke van den Broek is een van de deelnemers aan het Talentprogramma onderzoeksjournalistiek IMPACT. Ze heeft met haar medecursisten een artikel gepubliceerd over de verhouding tussen Kamervragen en mediaberichtgeving. Het artikel is het resultaat van een wekenlang onderzoek, waarin verschillende datasets zijn geanalyseerd. Wij vroegen Anke naar haar voorliefde voor data en journalistiek.

Kun je iets vertellen over je opleiding en achtergrond?

“Ik heb altijd al heel erg van de bèta kant en data gehouden. Na het afronden van mijn studie journalistiek koos ik daarom voor de master Data-Driven Design aan de Hogeschool Utrecht. Ik wilde graag datajournalist worden, dus dit leek me een mooie stap in die richting. Uiteindelijk is de master natuurlijk veel breder dan alleen voor studenten met een journalistieke achtergrond. Je leert vooral veel over wat het veld breed inhoudt. Maar na dat studiejaar heb je wel de basis van coderen en bezit je de juiste kennis en skills. Ik merk dat ik daar echt een voorsprong in heb ten opzichte van anderen.”

Je doet momenteel mee aan ons Talentprogramma onderzoeksjournalistiek IMPACT. Waarom wilde je deze cursus graag volgen?

“Bij de master Data-Driven Design focus je niet op journalistiek. Daar kun je natuurlijk wel over schrijven, maar je gaat niet aan de slag met onderzoeksartikelen. Dat miste ik. Dus toen ik het IMPACT-programma voorbij zag komen leek mij dat dé combinatie tussen data en journalistiek. Wat ik heel fijn vind aan de cursus is de begeleiding van ervaringsdeskundigen. Je krijgt les van mensen uit het veld en daar leer je heel veel van. Hun verhalen zijn heel waardevol.”

IMPACT deelnemers in het leslokaal met Anke helemaal rechts

Wat heb je tot nu toe geleerd?

“Eerst dacht ik dat datajournalistiek gewoon een grafiekje maken was (lachend). De grootste les voor mij tot nu toe, is dat dataverzameling echt pas het startpunt is. Ik dacht altijd: als je de data hebt, dan heb je een verhaal, maar dat is dus helemaal niet zo. Daar begint een onderzoek pas mee. En natuurlijk ook dat stukje over impact maken. Ik had nooit zo door dat iets als Google Analytics of een persbericht heel waardevol kan zijn. Dat ik daar met mijn groepje goed over heb nagedacht heeft zoveel bijgedragen aan de verspreiding van ons artikel. Als wij bijvoorbeeld geen persbericht hadden opgesteld, dan was het echt niet door zoveel media opgepikt.”

Wat ben je van plan om hierna te gaan doen?

“Vroeger riep ik altijd dat ik internationaal iets wilde doen, maar voorlopig wil ik me eerst maar eens oriënteren op Nederland. Momenteel doe ik vanuit Google een fellowship bij de Volkskrant. Na de zomer ga dan echt op zoek naar een baan. Idealiter wil ik iets meer op vormgeving focussen dan alleen op journalistiek. Ik wil beide kunnen. Dus mijn passie voor vormgeving, data en journalistiek combineren. Eigenlijk wil ik gewoon de nieuwe Giorgia Lupi worden.”