15 december 2020

Vijf toepassingen van kunstmatige intelligentie – november

© Lobe.ai
© Lobe.ai
Laatste update: 17 dec '20 - 16:16

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Maar hoe ziet het dagelijks leven met behulp van kunstmatige intelligentie eruit? Lees in deze blog vijf opvallende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we afgelopen maand tegenkwamen.

1. Lobe.AI maakt machine learning toegankelijk

Microsoft heeft onlangs Lobe.ai gelanceerd, een desktopapplicatie waarmee je zonder code of ervaring aan de slag kunt met machine learning. Lobe vereenvoudigt het proces van machine learning waardoor je in drie stappen een eigen model kunt bouwen. Je start met het verzamelen en labelen van afbeeldingen. Vervolgens train je het model en evalueer je de resultaten. Dan speel je met het model door omstandigheden aan te passen en verbeter je de voorspellingen van het model. Als je tevreden bent kun je het model exporteren naar andere AI frameworks zoals CoreML en Tensorflow.

Een interessante tool voor iedereen die aan de slag wil met het categoriseren van beelden. Lees hier mee over Lobe.AI.

2. Warner Music Group gebruikt AI-gedreven scouting tool

Warner ondertekent dit jaar dubbel zoveel contracten op basis van een AI-gedreven scouting tool. Voor het signaleren van veelbelovende artiesten gebruiken zij Sodatone. Dit is machine learning technologie die graaft in de 40.000 tracks die dagelijks worden geüpload op Spotify, social media, en touringdata, en op basis daarvan interessante artiesten selecteert. Het is wachten op tools die de enorme videocollecties op deze manier door gaan zoeken op geschikte content.

3. Contextual targeting bij Ster

90% van de NPO-bezoekers zei: “doe mij maar geen cookies”. Daardoor moeten we echt in actie komen vertelt Ster-directeur Frank Volmer in onze MediaTalk. Daarom is  Ster in Januari 2020 als eerste Nederlandse exploitant overgestapt naar een gerichte manier van adverteren zonder cookies. Ster zet sindsdien in op contextual targeting, een techniek waarbij campagnes worden ingezet op basis van de inhoud van de content die op dat moment wordt bekeken.

De content op NPO-kanalen wordt geanalyseerd en krijgt geautomatiseerd een contextkanaal toegekend. Er zijn inmiddels 23 contextkanalen waarop adverteerders kunnen inkopen. Voor de categorisering wordt gekeken naar de belangrijkste kernwoorden uit de teletekst-ondertiteling, de beschrijving van een programma of aflevering op NPO-start en de personen die bij een talkshow aan tafel zitten. Deze gerichte manier van adverteren is minstens net zo effectief als adverteren met cookies. Lees hier meer over contextual targeting bij Ster.

 

4. Creatieve robot Ai-Da

Het Financieel Dagblad schreef een artikel over Ai-Da, ’s werelds eerste super realistische AI-robotkunstenaar. Ai-Da, gebouwd door onderzoekers van de universiteit van Oxford, is een robot die uitgerust is met kunstmatige intelligentie. Haar werk bestaat uit schilderen, tekenen en beeldhouwen. Succesvol kunstenaar is AI-Da zeker, want de kunstwerken hebben al meer dan 1 miljoen pond opgeleverd. Lees hier meer over AI-Da. Vorige maand schreven we ook al over kunst gemaakt door kunstmatige intelligentie

5. Slimme camera’s op snelweg

We sluiten af met een toepassing die het Achtuurjournaal heeft gehaald: slimme camera’s voor het tegengaan van afleiding door mobiele apparaten in het verkeer. Deze camera’s van de politie zijn uitgerust met kunstmatige intelligentie die herkent wanneer een bestuurder, tijdens het rijden, een mobiel elektronisch apparaat vastheeft. De camera maakt een foto van de overtreder en vervolgens controleert een politieagent of de juist keuze is gemaakt. Als dit het geval is gaat er een melding naar Centraal Justitieel Incasso Bureau en krijgt de kentekenhouder een bekeuring van 240 euro. Lees hier meer over de slimme camera’s.

Meer kunstmatige intelligentie?

Nieuwsgierig naar meer toepassingen van kunstmatige intelligentie? Bekijk hier de vijf toepassingen van oktober met een podcastscript geschreven door een algoritme en afbeeldingen voorzien van een omschrijving met AI.