26 september 2017
Blog Business

Toekomst van broadcasting op IBC: sneller, scherper en slimmer

Laatste update: 30 mei '18 - 14:14

Half september vond in de RAI Amsterdam de 50eeditie van IBC plaats. Een immense beurs en conference met alles op het gebied van media/broadcast technologie. In 15 hallen presenteerden meer dan 1700 standhouders hun oplossingen aan bijna 58.000 bezoekers. Josbert van Rooijen (VP Strategic Programs bij Ericsson) nam ons tijdens de Business in Media Tour langs de highlights van de IBC. Van grote mediabedrijven tot kleine veelbelovende startups.

Trends

Uiteraard gaat het op de IBC allereerst om topkwaliteit beeld en geluid: scherper, groter, met beter contrast en kleur, van klein afkijkscherm tot mega-displays, en met geluid alsof je er echt bij bent. Het tweede grote onderwerp op de beurs was IP-workflows en Cloudproductie. Bij Avidwordt bijvoorbeeld door face recognition en audio analyse automatisch metadata toegevoegd aan videoclips in het Media Central systeem – waardoor de clips veel beter vindbaar zijn. Deze videoclips worden bovendien in de cloud opgeslagen waardoor journalisten overal toegang hebben tot een uitgebreide database. Daarbij zien we steeds meer praktische toepassingen van Data en Artificial Intelligence, de derde grote trend. Niet alleen in nieuwsproductie, maar ook bij sportverslaggeving zijn toepassingen van AI terug te zien.

Veranderende interfaces

Grote partijen als Google en Facebook (voor het eerst aanwezig op IBC met een relatief bescheiden stand), de EBUen IBM (Watson) toonden demonstraties van slimme analyse en recommendation systems, die dankzij machine learning steeds intelligenter worden. Een mooie demo werd verzorgd op IBC Launchpad voor startups door het Nederlandse Zoom Media, dat Microsoft analysetools benut, maar deze geschikt maakt voor Nederlandse taal en personen. Speciale aandacht in de tour was er dit jaar voor de veranderende interfaces op het hoofdscherm o.a. door Nederlandse bedrijven als 24i Media en Stoneroos. Smartphone-navigators en SmartTV openingsschermen bepalen steeds meer welk aanbod onze aanbieders ons het liefst voorschotelen, waarbij TV kijken slechts één van de vele apps is.

Augmented en Virtual Reality

Op de Future Zone demonstreerde het Mos2sproject een oplossing, waar bij voetbalwedstrijden trackingdata van bal en voetbalspelers wordt gebruikt als een realtime, extra informatielaag over een sportuitzending. Verder waren er veel voorbeelden van toepassingen van Augmented en Virtual Reality. Zo waren er onder meer demonstraties van VR productietools, Social VR, hologrammen en 3D schermen. Tiled Media, een spinout van TNO, demonstreerde op maar liefst 5 grote stands hun oplossing om streaming VR360 in realtime en in hoge kwaliteit mogelijk te maken, een unicum in VR-land! Op de Vlaamse landenstand waren meerdere Belgische startups te bewonderen, waaronder Appiness die een interactieve laag over video creëert voor eCommerce-toepassingen, en  Small Town Heroesviel op vanwege de integratie van social media en tv-programma’s gericht op jongeren en gebruik van vertical video. De Nederlandse bedrijven die tijdens de tour werden aangedaan waren 24ien Stoneroos.

Bekijk hieronder een impressie van de beurs en IBC Tour.

IBC_BusinessInMedia2017from iMMovatoron Vimeo.