7 juli 2016

De toekomst van storytelling met media

Laatste update: 6 jul '18 - 13:13

Tijdens de Meet the Mastersessie die Hilversum Media Campus organiseerde tijdens een expertsessie van het Mediapark Jaarcongres deelde Matt Locke, oprichter van Storythings, zijn ervaringen op het gebied van storytelling. Hij sprak over de toekomst van media in tien jaar. De toekomst voorspellen is niet makkelijk, omdat de technologie in rap tempo verandert.

Streaming, zoals video streaming maar ook news feeds op social media platforms, is de laatste jaren erg dominant geworden. De relevantie van nieuwe technologieën staat of valt bij hoe je deze inzet om het juiste publiek te bereiken. In deze tijd van snelle technologische veranderingen is dat nog een aardige uitdaging. Tijdens zijn werk bij BBC en Channel 4 hield Matt zich bezig met vragen zoals: waar zijn jonge mensen in geïnteresseerd? Is het mogelijk om TV te combineren met andere media om een jonger publiek te bereiken? Door deze vragen te stellen realiseerde hij zich dat non-traditionele kanalen erg krachtig kunnen zijn.

Storytelling met nieuwe technologie
Hoe vertellen we verhalen? Volgens Matt zijn verhalen conversaties met vraag en antwoord. Als je een verhaal vertelt, dan gaat het over de inhoud van je verhaal en de relatie met je publiek. In broadcasting, zelfs vandaag de dag, wordt er sterk gekeken naar kijkcijfers. Vanaf de jaren vijftig tot het begin van de 21e eeuw was er sprake van een stille periode waarbij mediamakers alleen maar bezig waren met zenden en geen feedback kregen van hun publiek. Nu zie je dat bedrijven steeds meer nieuwe technologie in zetten om in contact te komen met hun publiek, en het publiek proberen te betrekken bij hun verhaal.

Met de opkomst van streams is massa communicatie persoonlijker geworden en een mobiele ervaring die eindeloos en vaak zonder een context wordt gegeven. Het is belangrijk om na te denken over het design van media om te zorgen voor een goede user experience. Hoe bereik je veel mensen en zorg je dat je verhaal veel gecirculeerd wordt? Viral gaan zou echter geen doel op zich moeten zijn – identificatie met een verhaal is nog belangrijker.

Matt benadrukte vervolgens vier grote veranderingen die voor verschil gaan zorgen:

  1. Conversatie als interfaces – we gebruiken notificatie berichten om in contact te komen met apps en chatbots op onze smartphone. We gaan van een mobiel tijdperk naar de conversatie tijdperk.
  2. Liveness – focus op media distributie van grote events, live video en videoshows
  3. Fandoms – producten zijn verbonden met fans en hebben een grote zichtbaarheid bij deze fans. Dit geeft de mogelijkheid om interactie aan te gaan met fans en hen relevante tools te geven die ze kunnen gebruiken en delen
  4. Speelgoed – kijk goed naar populaire spelletjes of apps zoals faceswap om een idee te krijgen van populaire media in de toekomst.

Vervolgens besprak Matt vier vragen met het publiek van de expertsessie:

  1. Zullen er nieuwe soorten van publieke ruimte ontstaan als de stream nog meer gefragmenteerd wordt?
  2. Hoe zien de nieuwe redacteuren en curatoren eruit?
  3. Hoe sluit je een verhaal, als de stream eindeloos doorgaat?
  4. Hoe zien onze verhalen eruit over tien jaar?

Naast de sneak preview die Matt gaf over hoe de media er over tien jaar uit komen te zien, sloot de sessie af met een levendige discussie rond bovenstaande vragen. Hoe ziet een journalist er bijvoorbeeld uit als iedereen op internet een schrijver kan zijn? Hoe zorg je voor goede kwaliteit? En op welke spelletjes moeten we volgens Matt letten om een idee van de toekomst te krijgen? Matt volgt de ontwikkelingen van beeldherkenning en image processing in het algemeen op de voet en verwacht dat dit een grote trend zal zijn de komende jaren. Dat zie je al in de populariteit van faceswap. Of Matt gelijk krijgt, dat weten we pas over tien jaar, en misschien is hij dan wel weer te gast op Mediapark Jaarcongres.