7 juni 2016
sport & live events verslag Content

Innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences vliegend van start

Laatste update: 18 mei '18 - 12:12

Amsterdam ArenA wordt fieldlab voor innovaties rond het meebeleven van sport en grote events 

Amsterdam ArenA, iMMovator, Hogeschool van Amsterdam en TNO gaan samenwerken in het open innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences (SAX). Dit programma werd maandag 6 juni tijdens het Cross Media Café Sport & Media innovaties in de Amsterdam ArenA gelanceerd met een spectaculaire Dronerace. Tot 2020 investeren de initiatiefnemers van het programma samen met organisatoren van events en mediabedrijven in innovaties rondom het beleven ven sport en grote events. Het gaat erom een nog intensere beleving voor bezoekers te creëren door moderne technologieën. Nieuwe businesscases worden ontwikkeld door publiek op afstand mee te laten leven, op innovatieve manieren verslag te doen en geheel nieuwe eventvormen te creëren.

Ruim 250 geïnteresseerden waren deelgenoot bij de aankondiging van het programma Spectacular ArenA eXperiences tijdens het Cross Media Café Sport & Media-innovaties. De middag was gevuld met presentaties van partijen als Ajax, NOS, RTL, United, Fox, Ziggo en een hele reeks startups en innovators uit het iMMovator netwerk.
Freek van ’t Ooster, directeur iMMovator: “Tijdens de presentaties van het Cross Media Café merk je dat Live events voor ieder mediabedrijf belangrijker zijn dan ooit: je moet daar zijn waar de consument is. Niet alleen verslag doen, maar mogelijkheden bieden om het event ook echt mee te beleven, in het stadion én op afstand. Daarom zijn we blij met de vele project- en testmogelijkheden die het SAX programma gaat bieden aan zowel gevestigde mediabedrijven als aan de innovators in ons iMMovator netwerk en de topsector Creatieve Industrie”.

Het innovatieprogramma SAX werd spectaculair gelanceerd met een demonstratie Drone Racing door de SquadQuadcopterGang, die in Dubai deelnam aan de finale World Drone Prix 2016. “Drone racing en eSports zijn typische voorbeelden van nieuw soort events waar de Amsterdam ArenA bij uitstek geschikt voor is. Maar het is ook onze ambitie om de fan experience bij de huidige voetbalwedstrijden, concerten en dance events aanzienlijk te vergroten” aldus Henk van Raan, CIO van de Amsterdam ArenA. “We verbouwen de Amsterdam ArenA in aanloop naar het EK2020 en we benutten die periode om de Amsterdam ArenA tot een nog smarter stadion te ontwikkelen.”
“Daarnaast wordt (big) data steeds belangrijker in de ontwikkeling van nieuwe businesscases” stelt Jan Wester, van TNO en directeur Big Data Value Center. “Dit werkt niet alleen door bij de ontwikkeling van nieuwe events, maar draagt ook bij aan een betere meer persoonlijke gastvrijheid, bereikbaarheid en veiligheid in en rondom het stadion. Het SAX-programma biedt hierbij het perfecte netwerk voor de ontwikkeling van deze nieuwe proposities.”

Spectacular ArenA eXperiences (SAX) gaat deze zomer van start en loopt tot en met 2020. Het programma richt zich op innovatie rond vier thema’s:
1.    Betere bezoekerservaring voor, tijdens en na het event én op afstand
2.    Meeslepende mediabeleving en media-innovaties
3.    Nieuwe eventvormen
4.    Data gedreven dienstenontwikkeling

De thema’s staan niet los van elkaar. Daarom brengt het programma partners bij elkaar die elkaar nodig hebben en samen in staat zijn om nieuwe diensten van de grond te krijgen. Het programma voorziet een veelheid van kleine én grote projecten, variërend van testen van nieuwe apparatuur tot conceptontwikkeling in bijvoorbeeld virtual reality. Partners zullen in verschillende samenstellingen samenwerken aan de SAX-projecten.  “De Amsterdam ArenA is een perfecte, iconische locatie voor zowel onze onderzoekers als onze studenten. Nieuwe diensten voor én met bezoekers en organisatoren ontwikkelen, de vele datastromen analyseren en vertalen naar slimme diensten én nieuwe eventvormen.  We kunnen zelf toegepast onderzoek doen, meewerken aan innovatieve projecten met de partners van het programma én zelf ideeën uitwerken. Onder begeleiding van lector Harry van Vliet staan de eerste groepen studenten en afstudeerders al klaar voor september.” Aldus Geleyn Meijer, faculteitsdecaan Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam.

Op de foto v.l.n.r. René Delwel, penningmeester iMMovator, Geleyn Meijer, faculteitsdecaan Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam, Jan Wester van TNO en directeur Big Data Value Center en Henk Markerink, CEO Amsterdam ArenA.