8 juni 2022
metaverse cross media cafe Content Tech

Cross Media Café Metaverse en Media: de deur naar de virtuele wereld staat open

Laatste update: 5 jul '22 - 9:09

De meningen lopen nog flink uiteen over de metaverse. Het antwoord op de vraag wat het begrip inhoudt en wat het betekent voor de mediasector, ligt er dan ook aan wie je het vraagt. Het Cross Media Café Metaverse en media toonde wel één ding aan. Het zindert van de activiteit rond alles wat ook maar naar metaverse ruikt. Bedrijven als Beyond Sports, Beemup/Your Open Metaverse en Media.Monks lieten ook zien dat media en metaverse dichter bij elkaar liggen dan je op het eerste gezicht zou denken.

Opvallend was het voorbeeld van Beyond Sports. Dat bedrijf begon aanvankelijk met het verzamelen van positionele data van spelers op sportvelden. Die data kunnen worden gebruikt om wedstrijden te analyseren en prestaties te visualiseren, maar hebben ook de deur naar de virtuele wereld geopend. Zo kan een wedstrijd in allerlei verschillende vormen worden nagebootst. Eigenlijk een mooi voorbeeld hoe voor media ontwikkelde technologie z’n weg vindt naar andere sectoren. Of zoals Nicolaas Westerhof van Beyond Sports het zei: “een echte cross-over van broadcast naar andere toepassingen”.

Personalisatie en predictive analysis

Westerhof: “Nu bepaalt de regisseur nog wat je als kijker te zien krijgt van een sportwedstrijd. Wij kunnen de data naar iedere gebruiker sturen en die kan vervolgens zelf bepalen hoe de data gerenderd worden.” Op die manier is het bijvoorbeeld mogelijk om een live-wedstrijd te streamen op het game-platform Roblox en gebruikers zelf te laten meespelen. Maar het maakt ook vergaande personalisatie voor gebruikers mogelijk. Wat zit er nog aan te komen volgens Westerhof? “Predictive analysis. We kunnen nu ook op basis van historische data laten zien wat er gebeurt als een speler de bal aan een ander had gegeven.”

Nicolaas Westerhof van Beyond Sports

Sport en gaming lijken sowieso de voortrekkers te zijn van de metaverse. “Dat is eigenlijk ook niets anders dan een verzameling games”, vindt Jan Verwoerd van de 360Fabriek. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in het digitaliseren van objecten en omgevingen om daar een fotorealistische 3D-model van te maken. De 360Fabriek is zelfs bezig om daar een eigen camera voor de ontwikkelen. Verwoerd geeft het voorbeeld van de brandweer waarvoor zijn bedrijf een trainingslocatie heeft gescand. Op die manier kunnen brandweerlieden de locatie keer op keer gebruiken voor virtuele trainingen.

De metaverse van Meta

Prominente gast op het Cross Media Café was Karlijn Vogel-Meijer, Head of Industry van Meta. Van haar werden we nog niet veel wijzer over de plannen van Meta met de metaverse. Zij zegt dat haar bedrijf nog flink stoeit met de technologie maar vooral kijkt naar de feedback van gebruikers. “Wat vinden zij van de metaverse en wat zouden zij graag zien? De eerste stap is voor ons om communities te bouwen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen elkaar in een 3D-omgeving kunnen ontmoeten.”

Karlijn Vogel-Meijer, Head of Industry van Meta

Jorrit Velzeboer van Beemup steekt veel energie in het platform Your Open Metaverse. Dat is een open platform dat professionals in staat stelt om hun eigen virtuele werelden te bouwen en te lanceren op hun eigen kanalen. Volgens Velzeboer leunen bouwers nog zwaar op game-engines als Unreal. Volgens hem is een open platform nodig is om gezamenlijk technologie en standaarden te ontwikkelen. Dat moet de metaverse veel toegankelijker maken. “Op ons platform komen media en gaming bij elkaar. De content en niet de technologie staat daarbij centraal.”

Metaverse in de muziekwereld

Beemup kijkt ook nadrukkelijk naar de muziekwereld voor nieuwe toepassingen, vertelt Velzeboer. “In de metaverse kunnen we natuurlijk broadcasten met levensechte digital twins.” Beemup is nu samen met dj en performer Sam Ace bezig daarvoor een nieuwe 3D-omgeving te bouwen. Volgens de Nederlandse dj moet dat een heel nieuwe beleving gaan opleveren voor haar fans.

Media.Monks boekte veel succes met de Song Breakers Award, een muziekshow op het gameplatform Roblox. Volgens Funs Jacobs van Media.Monks trok die show 6,5 miljoen virtuele bezoekers. Maar het bedrijf uit Hilversum bouwde ook ComplexLand, een complete online wereld en e-commerce platform voor street fashion. ComplexLand trok honderdduizenden bezoekers en winkels wisten er in de eerste 24 uur voor maar liefst 1 miljoen dollar aan kleding te verkopen.

Funs Jacobs van Media.Monks

The next step in internet

Niet zo gek dat veel bedrijven en merken bij Media.Monks aankloppen als ze iets willen met de metaverse. Jacobs: “Veel klanten bellen met de mededeling: we willen wat doen in de metaverse. Maar meestal hebben ze geen idee. Wij zien de metaverse als een verzamelnaam voor de ‘next step in internet’. Het is eigenlijk de virtualisatie van het internet.”

Jelmar Hagen van Villain Studios liet zien dat er ook voor ‘traditionele’ mediamakers plaats is in de metaverse. Zijn bedrijf maakt documentaires en werkte samen met MContent en Cineverse. Die organiseerden een event op het strand van Dubai waarbij 100 genodigden (met 3D-bril en koptelefoon) in een virtuele wereld naar een documentaire konden kijken. Misschien was dat wel het beste voorbeeld van hoe media en metaverse naadloos in elkaar over kunnen gaan.

Bekijk hier de gehele uitzending van het Cross Media Café – Metaverse en media:


Foto’s: Lex van Lieshout.