12 augustus 2019
Interview MediaTalk content Content

Omroep Human experimenteert met WhatsApp docu’s

Laatste update: 2 aug '19 - 8:08

Wereldwijd maken veel organisaties gebruik van WhatsApp. Zo kan je met een spraakmemo op de hoogte worden gebracht van het laatste nieuws of ontvang je appje met een verdiepend artikel. Ook Omroep Human is gestart met een experiment: 2Doc Kort WhatsApp. Wat kan videoredacteur Daan Kuys ons vertellen over deze WhatsApp docu’s?

Het begon allemaal zo’n vijf jaar geleden. Documentairemaker en producent Jos de Putter kwam op het idee om korte docu’s voor online te maken. In de documentaires zijn de verhalen achter het nieuws te zien. Want wat betekent droogte in Kaapstad, censuur in China of de Brexit in Noord-Ierland voor mensen in de praktijk? Er zijn inmiddels ongeveer 30 korte documentaires van ongeveer tien minuten. Deze zijn te zien op De Correspondent en inmiddels ook bij Human, 2Doc, NPO start, NPO2 en nu dus ook via WhatsApp. 

2Doc Kort via WhatsApp

Human wil deze blikverruimende verhalen delen met het publiek. Daan: “Omdat we de verhalen persoonlijk bij de kijker willen brengen, leek WhatsApp ons het juiste kanaal. De mini-documentaires moeten voelen als een persoonlijke brief aan de kijker. En WhatsApp is eigenlijk de nieuwe brievenbus.”

Zo ontstond het idee voor 2Doc WhatsApp. Ongeveer een keer in de week ontvangen mensen een videobericht van 2Doc in WhatsApp. Maar hoe zijn de docu’s passend gemaakt voor distributie via WhatsApp? “Een video van tien minuten is te lang voor WhatsApp. Dit zou veel te veel vragen van de databundel van de ontvangers. Daarom hebben we gekozen voor ongeveer twee minuten. Hierdoor zijn de video’s niet groter dan 18MB. Ook zijn de video’s verticaal, want smarthonegebruikers kantelen hun telefoon meestal niet. Ze kijken liever verticaal” vertelt Daan. 

Verkorte en verticale docu’s

De docu’s zijn door Daan dus teruggebracht naar ongeveer twee minuten. Maar voor welke beelden kies je dan? Daan vertelt dat iedere WhatsApp-docu start met een of twee zinnen over de situatie. Dit wordt altijd opgehangen aan een actueel haakje. Dus de laatste ging over dat er steeds meer bosbranden zijn door klimaatverandering. In deze docu vertelt een gezin uit Californië over de invloed op hun leven en waarom ze de staat willen ontvluchten. In de verkorte versie is gekozen voor beelden van dochter Izzy die vertelt over haar herinnering aan de brand. Ook zijn er beelden van de impact van bosbranden te zien en is er aandacht voor de groeiende ongelijkheid om veiligheid en bescherming als gevolg van bezuinigingen.

© Paradijs in Vlammen – Human

Een compleet verhaal dus. En dat is ook een tip van Daan. “Zorg dat de video’s een verhaal op zichzelf zijn. Ga dus voor inhoud en kwaliteit en niet voor een promo video met cliffhanger. Het moet voelen alsof een vriend van ergens over de wereld jou iets vertelt. “

Mochten kijkers verdieping willen kunnen ze klikken op het linkje voor meer informatie. Hier vinden ze dan de langere versie en andere relevante artikelen over het onderwerp. Ook niet onbelangrijk is dat de originele beelden horizontaal gefilmd zijn. Er is dus een speciale verticale versie gemaakt voor WhatsApp. Maar wat doe je als beelden dan niet meer compleet voelen en verticaal eigenlijk niet passen? 

Lunchsessie over WhatsApp-docu’s met Daan Kuys

Bijzonder is dat dit de eerste keer is dat een publieke omroep documentaires aanbiedt in WhatsApp. Daan Kuys is vanaf het begin betrokken geweest bij het experiment. Er zijn op het moment van schrijven al bijna 2.000 mensen die de video’s ontvangen. Op 6 september presenteert hij 2Doc WhatsApp tijdens onze lunchsessie. Er is dan volop aandacht voor de tips en tricks van docu’s maken voor WhatsApp. Ben jij erbij? Meer informatie.