4 mei 2018
podcast mediamatters Business

ANP-directeur: Talpa Network wil investeringsplannen

Laatste update: 18 mei '18 - 12:12

Talpa Network, dat onlangs het ANP heeft overgenomen, wil flink investeren in het persbureau. “We zijn nadrukkelijk uitgenodigd door Talpa met investeringsplannen te komen”, zei CEO Martijn Bennis in het radioprogramma MediaMatters op New Business Radio. Het ANP denkt onder meer aan het ontwikkelen van nieuwe technologie om bijvoorbeeld data te verzamelen over het gebruik van z’n content, aldus Bennis.

Avontuur

Natuurlijk moeten er aan de investeringen in het ANP goede businessplannen ten grondslag liggen. Maar Talpa Network is ook bereid het avontuur aan te gaan, zegt Bennis. Dat is volgens hem ook echt nodig om te kunnen innoveren. “Dat is nu het aantrekkelijke van een moederbedrijf waar middelen zijn. Het betekent niet dat die middelen over de balk kunnen worden gegooid, maar wel dat er wat meer avontuur kan worden aangegaan. Het management van Talpa Network en John de Mol maken sterk de indruk dat ze bereid zijn tot experimenten, tot pilots. Zolang er maar een verstandige gedachte achter zit. Dingen mogen best mislukken, dat hoort ook bij ondernemen.”

Ondernemerschap

Ondernemen, het is een woord dat de eindbaas van het ANP heel regelmatig in de mond neemt. Het is dat ondernemen dat Martijn Bennis bij het ANP wil stimuleren. Daarom is hij ook zo gecharmeerd van Talpa. “Eén ding is zeker, Talpa Network en John de Mol als boegbeeld van dat bedrijf, zijn bereid tot ondernemerschap”, zegt Bennis. “Talpa heeft ambities. Het wil een groot, breed mediabedrijf zijn. Wat ze niet in huis hadden, was journalistiek. Het ANP wordt niet het journalistieke merk van Talpa Network, maar zal wel de leverancier zijn van nieuws voor de nieuwsplatformen die Talpa wil ontwikkelen.”

Luister hieronder naar het complete interview met de CEO van het ANP.