7 april 2021

Highlights MediaTalk: een marktplaats voor content

Laatste update: 9 apr '21 - 17:17

Ik zou het mooi vinden als wij over vijf jaar hét platform zijn waar iedereen zijn content brengt en haalt”, aldus Joris van Lierop, oprichter van start-up The Content Exchange. In de MediaTalk van 6 april spraken wij met hem over dit gloednieuwe internationale platform.

The Content Exchange ondersteunt een bijna volledig geautomatiseerde uitwisseling van video’s, teksten en audiobestanden, en brengt contentmakers daarmee direct in contact met potentiële afnemers. Het platform, dat in oktober 2020 is gelanceerd, heeft inmiddels 325 gebruikers en 80.000 contentitems in de database.

Dat dit platform er moest komen was duidelijk voor Joris. Tijdens zijn functie als digitaal uitgever bij onder andere RTL en FD viel het hem op dat verhalen eigenlijk altijd gebonden zijn aan de titel waarvoor ze gemaakt zijn. En dat vond hij zonde: “Er worden zoveel mooie verhalen gemaakt, ik heb me altijd afgevraagd of we daar niet meer mee konden doen.” En zo geschiedde.

Van actueel naar lang houdbaar

The Content Exchange draagt dus bij aan de (her)distributie van verhalen en zorgt voor een groter (internationaal) bereik. Er is een breed scala aan onderwerpen te vinden in de database: nieuws, opinie, wetenschap, innovatie, maar ook special interest thema’s zoals reizen of recepten. Die laatste categorie doet het vooral goed op internationaal niveau. Het zijn meestal items die ‘lang houdbaar zijn’ en niet per se gericht zijn op de actualiteit. Dat maakt het beter te verhandelen en aantrekkelijker voor buitenlandse partijen.

In de toekomst wil TCE gaan experimenteren met contentbundels rondom een bepaalde gebeurtenis of een thema. Over zo’n grote gebeurtenis willen veel uitgevers publiceren en met een bundel waarin allerlei soorten content zijn opgenomen, hoeven zij zelf niet op zoek te gaan naar losse items.

Hoe werkt de digitale marktplaats precies

Contentaanbieders en -afnemers kunnen een gratis profiel aanmaken en een gepersonaliseerde omgeving creëren.

Als contentaanbieder:

  • Kun je de items uploaden die je wil aanbieden en hier zelf de prijzen van bepalen. Daar zijn geen richtlijnen voor, maar TCE kan hierin wel adviseren. Sommige content wordt gratis aangeboden; dit zijn meestal video’s waarbij de aanbieder als trade-off een commercial meelevert;
  • Kun je bepaalde voorwaarden aan een publicatie stellen. Bijvoorbeeld dat de content wel/niet op social media geplaatst mag worden of uitsluitend overgenomen mag worden door internationale uitgevers, zodat je niet in eigen land gaat concurreren;
  • Worden al je ingebrachte items automatisch vertaald in het Engels. Daarmee kunnen buitenlandse uitgevers direct een idee krijgen van de inhoud e stijl van je productie.

Als contentafnemer:

  • Heb je de keuze uit een enorm aanbod aan content, gecreëerd door grote uitgeverijen zoals RTL en Talpa, maar ook door kleinere aanbieders die een bepaalde specialisatie hebben. Dit is voornamelijk handig wanneer je specifieke content nodig hebt die niet zo makkelijk door je eigen redactie gemaakt kan worden, zoals een populair-wetenschappelijk artikel over het leven op Mars of een special over veganfood-trends;
  • Kun je een eigen feed samenstellen, op basis van je interesses en behoeftes. Je kunt daarnaast op taal, itemtype of onderwerp filteren, zodat je een gepersonaliseerd dashboard te zien krijgt voorzien van relevante content die je mogelijk zou willen overnemen om te plaatsen op je eigen kanalen;
  • Is het licenseren van de content die je koopt heel makkelijk en transparant.

Bijna alle artikelen zijn voorzien van een logo van de bron die het item als eerste heeft gepubliceerd. Je kunt op dit moment niet zien welke andere uitgevers het item ook hebben overgenomen. Volgens Joris wordt er wel vaak gevraagd naar exclusiviteit van publicaties. Het is een wens voor de toekomst om dit als voorwaarde toe te voegen. De aanbieder kan dan een aparte prijs bepalen voor afnemers die het item exclusief willen afnemen, waarna het item ook uit de database van TCE verdwijnt.

Hergebruik van content loont

Dat het loont om je content te publiceren op meerdere kanalen, blijkt uit onderzoek van NOBO. Een artikel oorspronkelijk gepubliceerd in de Volkskrant met een dagbereik van 418.000 lezers, krijgt er bijna net zo veel nieuw bereik (367.000) bij als dat artikel ook bij RTL Nieuws wordt gebruikt. Dat voelt misschien raar vanwege de eigen kleur van die titels, maar uit onderzoek blijkt dat lezers die eigen kleur slecht herkennen als je de layout bijvoorbeeld weghaalt. En als je geen hergebruik binnen de eigen landsgrenzen wilt, kun je TCE ook alleen gebruiken om je verhalen in internationale media te laten hergebruiken.

“Wij willen dat er een markt gaat ontstaan waarbij goede content een groter bereik kan halen en waarin iedere individuele uitgever, groot of klein, net zo krachtig wordt als Facebook of YouTube”

Er valt op dat punt van hergebruik veel winst te behalen. Redacties die op zoek zijn naar een leuk fragment zijn vaak geneigd om iets van YouTube of Instagram te halen, waardoor de reclame-inkomsten daarvan bij die buitenlandse platformeigenaren terecht komen.

Joris: “Een van de doelen die TCE wil dienen is dat het makkelijker moet worden voor Nederlandse uitgevers om direct bij elkaar te shoppen, in plaats van bij de grote global players. Waarom zou je een videootje over de winnaar van The Voice van YouTube afhalen als je ook rechtstreeks bij RTL kunt aankloppen? Wij willen dat er een markt gaat ontstaan waarbij goede content een groter bereik kan halen en waarin iedere individuele uitgever, groot of klein, net zo krachtig wordt als Facebook of YouTube. En dat iedereen toegang heeft tot een enorme hoeveelheid goede content om aan te bieden aan je bezoeker. Dat zou ons ideaal zijn.”

Wij zijn heel benieuwd naar de ontwikkelingen van het platform! Meer informatie? Bekijk de website van The Content Exchange.