16 maart 2021
schermtijd Screenforce tv Business Content

Tv-schermtijd in 2020 naar recordhoogte

Foto: Unsplash
Laatste update: 21 mrt '21 - 21:21

Nederland zat het afgelopen coronajaar massaal aan de buis gekluisterd. De tijd die Nederlanders in 2020 naar tv keken, is gestegen naar 206 minuten. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport van Screenforce. Sinds 2016, toen een nieuwe metric is ingevoerd, is de schermtijd niet zo hoog geweest.

Video On Demand

Per dag keken we inmiddels totaal 159 minuten naar tv, lineair (live) en uitgesteld kijken opgeteld. Dat is een stijging van 3%. De Video On Demand-platforms als Netflix en Videoland waren goed voor 46 minuten kijktijd, 7% meer dan in 2019. Opvallend is daarbij dat het aandeel van Netflix in VOD iets is teruggelopen, terwijl het gebruik van YouTube juist iets toenam.

Na een dramatische eerste helft van het jaar, heeft de tv-reclamemarkt zich enigszins hersteld. Na een daling van bijna 23% in de eerste zes maanden van 2020, groeide die markt in de tweede helft alweer met 3,4%. De totale TV-reclamemarkt met spot en non-spotreclame kwam daarmee uit op € 753 miljoen. Dat is ruim 9% (76 miljoen) minder dan in 2019.

Adverteerders

In 2020 is het aantal TV-adverteerders gegroeid naar 1.095. In totaal is voor 669 miljoen geïnvesteerd in spotcampagnes op tv- en online videoplatforms.

Het rapport doet geen voorspelling voor 2021. Duidelijk is dat de huidige lockdown een negatief effect heeft op de tv-reclamemarkt. Of die zich zal herstellen, hangt onder meer af van het doorgaan van grote evenementen als het EK Voetbal en de Olympische Spelen in Japan.

Het TV Jaarrapport van Screenforce is hier te downloaden.