20 april 2023
jongeren gen z CMC nieuws Business Content

Gen Z blijft zoekplaatje voor nieuwsorganisaties

Laatste update: 11 mei '23 - 14:14

Gen Z is wel degelijk geïnteresseerd in nieuws, maar het is voor nieuwsorganisaties nog best een zoektocht om deze moeilijk bereikbare doelgroep aan zich te binden. Kant-en-klare recepten om jongeren te bereiken, lijken er in ieder geval niet te zijn. Dat is de conclusie die viel te trekken na het Cross Media Café ‘Gen Z: Breaking the news?‘ op 17 april in Beeld en Geluid.

Sociale functie voor Gen Z

Jongeren zijn heel geïnteresseerd in nieuws, vertelt Sophie Duvekot van het Journalismlab van de Hogeschool Utrecht. In opdracht van Use The News deed het lab een literatuurstudie naar jongeren en nieuws. De interesse bij die groep naar nieuws is er dus wel degelijk, maar er moet wel bij worden aangetekend dat jongeren een andere definitie hebben van wat nieuws is. “Voor hen is dat alles wat voor hen relevant is”, zegt Sophie. “Ze hebben ook behoefte aan een breder perspectief en dat vinden ze vaak niet bij de gevestigde media.”

Nieuws heeft een belangrijke sociale functie voor jongeren, aldus Sophie Duvekot. “Jongeren gebruiken nieuws om er over in gesprek te gaan, offline en online.” Ook influencers spelen daarbij een rol. “Zij hebben vaak een agendafunctie en bepalen de onderwerpen waarmee jongeren in aanraking komen.”

Het nieuws voor jongeren moet kort, vlot en in een aansprekende vorm, vertelde Danique Hoekstra van de Leeuwarder Courant. “En liefst over onderwerpen uit hun directe omgeving.” De krant is begonnen met LC Now, korte video’s voor Instagram, YouTube en TikTok. Ze staan uiteraard ook gewoon op de website. De video’s zijn een logische stap, want jongeren lezen de krant niet, zegt Danique. Zij produceert de video’s in haar eentje, maar heeft sinds kort wel de hulp van een stagiair. LC Now heeft inmiddels zo’n 2.200 volgers op Instagram en 20.000 views per maand.

Nieuwsconsumptie op TikTok

Gen Z maakt veel gebruik van TikTok, ook als het gaat om hun nieuwsconsumptie. Een makkelijk medium is het echter niet voor nieuwsmakers, zo bleek wel uit het gesprek met Maya-Nora Saaid, TikTok-correspondent van Middle East Eye. Zij is echt een nieuwspionier op TikTok. Haar eerste filmpje was een explainer video over de enorme explosie in de haven van Beiroet in 2020. Ze loopt op TikTok wel tegen beperkingen aan, want video’s worden regelmatig verwijderd omdat ze in strijd zouden zijn met de regels. Maar wat nu wel en niet kan, blijft onduidelijk. “Aan het beleid van TikTok is geen touw vast te knopen”, zegt Maya-Nora.

Gonnie Spijkstra van NOS Stories en NOS op 3 kan dat alleen maar beamen. Op TikTok heeft de NOS inmiddels zo’n 500.000 volgers. Ook hun video’s worden regelmatig verwijderd. “Schending van de community-richtlijnen, wordt dan gezegd”, vertelt Gonnie. “Maar het beleid is ongrijpbaar en ondoorzichtig. We zitten wel een beetje in een spagaat, want we kunnen niet anders dan toch op TikTok blijven publiceren.”

Experimenteren met platformen

Spijkstra experimenteert met haar team met verschillende platformen om jongeren te bereiken. In november vorig jaar startte NOS Stories bijvoorbeeld met een wekelijkse live-uitzending op het gamersplatform Twitch. Dat slaat best aan, want de show trekt iedere week tussen de 15.000 en 20.000 kijkers. De uitzendingen zijn nu tijdelijk stopgezet, na de zomer kijkt de NOS hoe het experiment moet worden voortgezet. “Maar de ervaringen zijn positief”, zegt Gonnie. “Interactie met de doelgroep is leidend op Twitch. En dat zien we toch als een nieuw level.”

Gerson Veenstra van EenVandaag (AVROTROS) zegt dat zijn redactie TikTok voornamelijk gebruikt om dingen uit te leggen. Daar is volgens Gerson veel behoefte aan bij het publiek. Daarom is EenVandaag ook gestart met een interactieteam bestaande uit zeven mensen. Dat team heeft de afgelopen maanden zo’n 30.000 vragen binnengekregen van kijkers. “Daar zaten bijvoorbeeld alleen al 3.600 vragen bij over het klimaatakkoord.”

Of deze vorm van interactie ook werkt voor Gen Z, is nog niet duidelijk, legt Veenstra uit. Die groep heeft misschien toch een aparte aanpak nodig. Veenstra vertelt dat hij ChatGPT had gevraagd om een bericht om te zetten naar een tekst die Gen Z zou aanspreken. De activistische toon van de nieuwe tekst viel volgens hem op. “Blijkbaar denkt ChatGPT dat Gen Z daar behoefte aan heeft.”

De foto’s van deze editie van het Cross Media Café (van Lex van Lieshout) vind je op Flickr.

Bekijk hieronder het volledige Cross Media Café – Gen Z: breaking the news?