8 juli 2019
Interview talent development program tdp Talent

Van fysiotherapie naar Tweakers

Luuk van Mierlo
Laatste update: 9 jul '19 - 9:09

Het Talent Development Program (TDP) helpt professionals te bouwen aan een carrière in de mediasector. In negen maanden hebben de deelnemers extra kennis opgedaan over de innovaties en trends binnen de media-industrie. Daarnaast hebben ze extra praktische vaardigheden opgedaan waardoor ze sneller kunnen doorgroeien in hun media-loopbaan. Met het volgende Talent Development Program van 2019-2020 in het vooruitzicht, blikken we terug op de ervaring van oud-deelnemer Luuk van Mierlo. 

Het blijkt dat de weg naar het TDP niet voor iedereen hetzelfde is, zo is Luuk begonnen met een carrière in de fysiotherapie. Later kwam hij in de commerciële wereld van de uitzendbranche terecht; onbewust wetende dat de ambitie om in de media te werken er ooit uit zou komen. “Wat mij wel duidelijk was geworden is het feit dat de mediawereld waar ik zo graag in terecht wilde komen ook echt bij me past en ik er enorm veel energie van krijg.” Het TDP was voor hem de manier om zich te oriënteren in deze sector. “Het fijne vond ik dat het TDP mij heeft geholpen met het vinden wat ik leuk vind, wat ik goed kan en hoe ik dit kan toepassen”. 

Waardevolle lessen en connecties

Via het TDP heeft hij veel nieuwe connecties gemaakt met docenten van de verschillende masterclasses, professionals uit de media-industrie en zijn mededeelnemers. Luuk noemt het de ideale manier om je netwerk te verbreden, vooral als je nog niet zo goed weet waar je in de media wilt werken”. De nieuwe connecties binnen zijn netwerk, zijn voor Luuk dan ook het meest waardevol. Zowel zijn medekandidaten als de professionals hebben hem namelijk veel geleerd: over alle ins en outs van de media-industrie; van wat media inhoudt tot functies binnen de sector.  

Vooral door de module business & marketing is Luuk erachter gekomen waar zijn interesse ligt. Met name de masterclass van Wayne Parker Kent over content marketing vond hij inspirerend. Deze masterclass zag hij niet alleen als de leukste. Deze heeft er ook voor gezorgd dat hij nu weet welke richting het beste bij hem past. “Wat doet iedereen nou dagelijks en welke rol zou ik daarin kunnen vervullen met mijn eigenschappen. Bij de masterclass van WPK kreeg ik precies gevoel bij het werk en wakkerde het letterlijk een vuurtje aan. Dat was voor mij genoeg bevestiging.” Voor Luuk is het TDP geslaagd want hij weet nu dat hij iets in de content marketing wil doen. “Een mediabedrijf kan veel meer zijn dan je denkt. Er is een heel groot gebied waar commercieel en creatief een grote overlap hebben. Precies waar ik naar op zoek was.” 

Na het Talent Development Program 

Na het TDP heeft Luuk een positie gekregen als junior concept manager bij Tweakers waar hij met vreugde het creatieve maar ook het commerciële gedeelte kan laten terugkomen. ‘’Ik ben maar gewoon gaan solliciteren met alle kennis die het Talent Development Program mij heeft bijgebracht. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen. De springplank heeft mij in die zin daadwerkelijk kunnen lanceren. 

Enthousiast? 

Heb jij ook de ambitie om in de media te werken net als Luuk, maar weet je nog niet precies waar en in welke richting? Lees op  deze pagina meer over het Talent Development Program. Tijdens dit opleidingsprogramma heb je bovendien diverse mogelijkheden om je netwerk uit te breiden en jezelf te presenteren aan mediabedrijven.  Het volgende TDP begint in oktober 2019 en loopt tot juni 2020. Kom ook langs bij een van onze informatieavond op 6 augustus. De inschrijving sluit op 19 augustus 

tdp