Interview met Joanne Landman, trainee bij United
In het Media Perspectives Traineeship doen talenten (betaalde) praktijkervaring op bij mediabedrijven. Daarnaast verbreden zij hun kennis en skills in masterclasses en workshops. Naast de inhoudelijke thema’s Content & Creatie, IT & Technology en Business & Marketing ligt er een grote focus op 21th century skills zoals samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen en creativiteit. In de editie van 2017-2018 deden er veertien deelnemers mee aan het traineeship en zeven mediabedrijven. Joanne Landman, editor bij United, vertelt over haar ervaringen als trainee.
Joanne ziet het traineeship als een hele mooie brug tussen het studentenleven en het dagelijks leven. “Je hebt echt een fulltime baan, maar je mag ook nog een dagje in de week naar ‘school’ om je kennis te verbreden. Die combinatie vind ik heel fijn. Maar natuurlijk kies je ook voor een baan en het traineeship was voor mij de kans om te zien of dat binnen de televisiewereld is. Tijdens mijn studie heb ik me verdiept in videoproductie en televisie, nu mag ik er ook echt werken!” Volgens Joanne is echte werkervaring opdoen in de media één van de belangrijkste mogelijkheden die het traineeship biedt. “Maar daarnaast krijg je ook het totaalplaatje van het Media Park en zicht op de technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de maatschappij en het werkveld. Je leert nieuwe mensen kennen die je weer nieuwe inzichten kunnen geven en je netwerk helpen uitbreiden.”
Waardevolle inzichten
In het programma leren deelnemers elkaar kennen en daarmee ook andere bedrijven. “Je krijgt daarmee een kijkje achter de schermen. Twee vliegen in één klap!” Een eigen visie vormen over de media van nu, is voor Joanne een belangrijke inzicht geweest tijdens het traineeship.
“Daar hebben we veel masterclasses over gehad. Je hoort zoveel over de veranderingen, maar nu heb ik er een beter beeld van gekregen en weet ik ook beter hoe ik er zelf tegen aan kijk en waar ik binnen de mediawereld wil staan. Dat vind ik heel waardevol!” In het programma doen trainees praktijkervaring op in het werkveld. “Ik vind het een goede aanvulling”, vertelt Joanne. “De mediakennis die je hier krijgt, is de basis die je nodig hebt, maar waar niemand je specifiek wat over vertelt. Binnen je baan moet je maar een beetje ontdekken hoe alles er nu voor staat. Tijdens de workshops en masterclasses krijg je alles in presentaties aangereikt en kun je er met elkaar over doorpraten en dat weer in het perspectief van de praktijk zien. Super fijn!”
Tips en plannen voor de toekomst
Joanne heeft nog een laatste tip voor toekomstige deelnemers. “Grijp je kans! Dit is een hele goede manier om (ook als je nog niet zoveel ervaring hebt) een baan op het Media Park te krijgen en te ontdekken of dit is wat bij je past. Dat kan niet overal, dus als dat je droom is: go for it!” Wat betreft de toekomst? Dat weet Joanne nog niet. “Ik wil sowieso door met video. Het lijkt mij heel leuk om met een creatief team video’s of een serie te maken. Met beeld verhalen vertellen van interessante mensen, dat vind ik tof. Maar hoe precies, daar gaan we komende tijd achter komen.”