6 februari 2019
mediamatters startups matchmaking Business

Data en AI startups vallen goed bij mediabedrijven op MatchMaking Day

Laatste update: 6 feb '19 - 13:13

Data en AI zijn hot. Geen wonder dat veel nieuwe techbedrijven zich hiermee bezighouden. Dertien internationale startups en scale-ups, voornamelijk actief op het gebied van data en AI, presenteerden zich vrijdag 1 februari op de MatchMaking Day van  MediaMatters aan zeven Nederlandse mediabedrijven. Met succes, want er werden 25 matches gemaakt.

Het was alweer de zevende keer dat MediaMatters een dergelijk event organiseerde. Opnieuw met een internationaal gezelschap, want de dertien startups en scale-ups waren afkomstig uit acht landen. Na twee edities in Vondel CS in Amsterdam, was de locatie dit keer het M-gebouw in Hilversum. Dat onderging vorig jaar een flinke verbouwing.

Programma

’s Ochtends was er een programma voor alleen de startups en scale-ups. Ze kregen onder meer een overzicht van het medialandschap in Nederland. Daarna was er gelegenheid om hun pitch te laten zien. Experts van MediaMatters gaven vervolgens feedback om de kans op een succesvolle match zo groot mogelijk te maken. De opmerkingen werden ter harte genomen, want veel presentaties werden op het laatste moment drastisch omgegooid.

Na de lunch was het tijd voor het echte werk. De startups en scale-ups kregen ieder drie minuten om hun oplossing voor de mediabedrijven te presenteren. Aan de hand van de pitches konden de mediabedrijven een gesprek met een voor hen interessante startup inplannen. Dat gebeurde met een app van Boiler, een partner van MediaMatters.

Matches

In totaal werden bijna 40 gesprekken gevoerd tussen de aanwezige mediabedrijven (NPO, Persgroep, Talpa Network, RTL, AVROTROS, ANP en Bindinc) en de startups en scale-ups. In 25 gevallen was er sprake van een ‘match’, variërend van “we moeten gaan verkennen of we zaken kunnen doen” tot “we moeten zeker verder praten”.

Succes

Echobox was het meest succesvol. Het bedrijf uit Londen had vier gesprekken met mediabedrijven en in alle gevallen was er sprake van een match. Eén op één dus, iets waar Frederico Sattanino van Echobox erg blij mee was. Ook het Nederlandse flow.ai scoorde  goed, net als het Brits/Franse bedrijf Synchronized. Zij hadden beiden drie matches. Ook het podcastplatform Lytt uit Noorwegen, uit batch 8 MediaMatters-partner Next Media Accelerator, was tevreden met het resultaat. Linn Dyveke Wilberg van Lytt had de NPO en de Persgroep in haar vizier en slaagde er in met beide een vervolgafspraak te maken.

De komende weken wordt het spannend voor de startups en scale-ups. In gesprekken zal moeten blijken of of de match voor hen ook daadwerkelijk tot business gaat leiden. Want dat is uiteindelijk ook het doel van MediaMatters en natuurlijk ook waar de techbedrijven voor kwamen.