22 april 2021
AI Data fieldlabs Data

Gezocht: ideeën voor fieldlabs rond data en AI

Laatste update: 4 mei '21 - 13:13

Na de afronding van een aantal succesvolle fieldlabs rond data en AI, is Media Perspectives op zoek naar nieuwe thema’s voor deze proeftuinen. We staan open voor een rij aan nieuwe goede ideeën op het gebied van data en kunstmatige intelligentie in media. Samen met de media-industrie, publiek en commercieel, ontwikkelen we die ideeën tot proofs of concept. Voor nieuwe marktrijpe producten.

Resultaten

Deze fieldlabs hebben de afgelopen twee jaar tot concrete resultaten geleid:

  • Het Fieldab Ethische Richtlijnen resulteerde in een intentieverklaring voor het gebruik van AI in media, gebaseerd op Europese richtlijnen. Die verklaring is al door 14 vooraanstaande media-organisaties ondertekend.
  • Het Fieldlab Deep Level Video Analysis mondde uit in een algoritme voor geweldsdetectie. Dat leidde weer tot een proefproject om de ontwikkeling van AI in de mediasector te stimuleren, het annotatieproject voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waar zich nu ook andere mediabedrijven bij aansluiten.
  • Dan was er nog het Fieldlab Benchmarking van Spraakherkenning. Dat leidde tot een benchmark-spraak-tool die door de hele industrie ingezet kan worden om spraakherkenningsdiensten specifiek voor hun toepassing tegen elkaar uit te zetten.
  • En het Fieldlab Pluriforme Recommendation resulteerde in een hackathon voor pluriforme aanbevelingen. Aan de hackathon deden universiteitsteams mee, een hbo-team, en een allstars team van datascience professionals uit de industrie zelf. De bevindingen worden momenteel geïmplementeerd bij NPO, VPRO en Beeld en Geluid.

Aanmelden

In juni organiseren we een nieuwe inventarisatiebijeenkomst. Ben je bezig met technologie- of conceptontwikkeling, heb je nu ook een goed idee voor zo’n fieldlab en wil je dat idee samen met collega’s uit de mediasector doorontwikkelen? Misschien wel met je concurrenten? Of met mensen met wie je normaliter niet 123 samenwerkt? Meld je dan aan bij projectleider Muriël Serrurier Schepper: muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl.