23 november 2017
Column immersive media Content

Detlef La Grand over Virtual Reality; to be or not to be

Laatste update: 18 mei '18 - 13:13

Een gastcolumn door Detlef La Grand. 

Sinds ik in 2014 de virtuele wereld in ben gestapt, heb ik veel mensen een eerste VR beleving gegeven. Dit had, bij het afzetten van de bril, veel lachende gezichten en verwonderde blikken tot gevolg. Vervolgens werd elk jaar wel de verwachting uitgeroepen dat danwel 2015, 2016 en ook 2017 het jaar van VR zou worden. Eind 2017 stel ik vast dat VR nog niet het grote publiek heeft bereikt.

Hoe ver zijn we met Virtual Reality?

Het meest geweldige aan VR is dat we ergens kunnen zijn, waar we niet zijn. Dit is ook het grote verschil met Augmented Reality (AR), waar een digitale informatielaag over de werkelijkheid wordt geplaatst. Met VR kunnen we zijn waar we willen zijn, of juist niet kunnen zijn ivm gevaar, of niet mogen zijn of juist niet graag zijn ivm angst. Als we ergens kunnen zijn waar we niet zijn, kunnen we een reis (her-)beleven, een toekomstig huis bezoeken of virtueel in een achtbaan stappen. Alleen dat zit nog niet in ons systeem. We hebben het nog niet nodig,

“VR gebruiken in 2017 is als mobiel bellen met de Nokia 3310”

Net zoals we in 1999 het nog niet nodig vonden om een mobiele telefoon te hebben, zoals te zien is in dit filmpje op YouTube (wat pas in 2005 werd opgericht).

Als alles zou kunnen, waar willen we dan zijn?

Er zijn een aantal situaties te bedenken dat we en op een andere plek willen rondkijken en we een motivatie hebben om een VR bril op te zetten; te weten training en therapie. Bij training wordt vaak vanuit een klaslokaal een situatie of omgeving besproken. Hoe geweldig zou het zijn om dan rond te kunnen kijken in deze omgeving, om vervolgens weer verder te gaan met de les. Het trainen met VR heeft nog een aantal voordelen:

  • Er is 100% aandacht en men kan niet afkijken
  • Situaties kunnen worden aangepast aan het niveau van de trainee of wissel omstandigheden om verschillende trainingsprikkels te geven
  • Gevaarlijke en ook moeilijk bereikbare omgevingen kunnen worden bezocht vanuit de veiligheid van een klaslokaal.

Ook in de zorg is veel te bereiken met VR. Veel ingrepen en behandelingen leveren stress op bij patiënten. Met VR kunnen stress- en zelfs pijnprikkels verminderd worden bij het voorbereiden van een ingreep, gedurende een therapie en ook bij het verwerken van een behandeling of opname. Ook hier heeft de patiënt, en soms ook de behandelaar, belang bij het bezoeken van een VR bril.

Het gebruik van VR bij opleiden en in de zorg is efficiënt, effectief en aantrekkelijk. Hoe maakt men een VR omgeving?

Wat zijn de middelen voor het maken van VR?

Er zijn steeds meer voorbeelden beschikbaar voor het zinvol inzetten van VR. Alleen zijn veel voorbeelden nog gemaakt vanuit computer gegenereerde omgevingen en animaties. Dit zijn dure oplossingen, waarbij het zeer lastig is om een beleving aan te passen of uit te breiden.

Om een realistische omgeving en animatie te maken met een computer is zeer veel arbeid nodig. Tot een half jaar geleden waren computerbeelden vaak de enige optie. Daar is verandering in gekomen doordat zeer goede 360 video camera’s op de markt zijn gekomen voor onder de 800 Euro. Deze 360 camera’s kunnen gebruikt worden voor het maken van VR. De resolutie van deze Ricoh Theta, Garmin Virb en Go Pro Fusion camera’s is zo hoog dat een scherp beeld wordt bereikt op de Oled schermen van de betere Android en iPhone smartphones.

Met 360 beelden zijn we waar we willen zijn

Ik geloof veel meer in het eenmalig vastleggen van een situatie, deze te verrijken met interactieve hotspots en het toevoegen van filters om rook, duisternis e.d. te simuleren. Vaak is de werkelijkheid gewoon beschikbaar en kunnen experts of eventueel acteurs eenmalig een handeling uitvoeren. Een of meerdere 360 compact- camera’s, bevestigd op statief, helm of andere strategische plekken leggen de actie dan vast.

Met werkelijke beelden voelt men zich direct in een andere omgeving, wat natuurlijk de kracht is van VR. Het inbeelden gaat vanzelf, omdat er kan worden rondgekeken en de indruk die een situatie maakt is veel groter dan bij gewone 2D video.

Voeg hotspots toe voor vragen, navigatie en informatie en het maken van een interactieve VR beleving is voor vele situaties een (veilige) vervanging voor het bezoeken van een boorplatform, simuleren van een brand of het confronteren van beangstigende elementen.

VR is nog niet waar het kan zijn

VR heeft, net als elke nieuwe techniek een aanloopfase nodig om het grote publiek te bereiken. In 2000 gingen veel (zaken-) mensen aan de mobiele telefoon met de Nokia 3310. Het duurde tot 2007, met de introductie van de iPhone dat er een volgende stap werd gemaakt en nu kunnen 2,5 miljard mensen niet zonder hun smartphone. VR zal een vergelijkbare groei doormaken en is nog niet waar het kan zijn. Wat al geweldig is dat het zinvol inzetten van VR in bijvoorbeeld de Zorg of Training en opleiding nu al realiteit is. Als we met VR mensen kunnen helpen om over hun angsten heen te komen en beter te leren om te gaan met uitdagende situaties is wat mij betreft dit medium al geslaagd.

Detlef La Grand, oprichter van VRmaster, maakt trainen met VR makkelijk en betaalbaar voor bedrijven. VRmaster heeft hiervoor VRdeck.co Insights-driven VR platform ontwikkeld. Het bedrijf deed in 2016 mee aan de MatchMaking Days van MediaMatters.