De Kremer Collection is sinds oktober te zien in het Virtual Reality Museum. Een collectie van ruim zeventig oude meesters. Het virtuele museum is een goed voorbeeld van VR/AR-toepassingen in culturele en educatieve context. We stelden Joël Kremer vijf vragen:
1.Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Wij hebben altijd geprobeerd innovatief te zijn en te kijken hoe we tech/digital konden gebruiken om de collectie te marketen. Bij mij komt die gedachte bij mijn Google tijd vandaan; ik wilde altijd kijken hoe ik met tech iets moois/leuks/goeds kon doen voor onze collectie. Dat was nooit meer dan platte beelden op een scherm. We hebben met alles meegedaan en liepen voorop: websites, apps, google art project…
“Maar ik kwam altijd tot de conclusie dat we mensen niet echt iets te bieden hadden behalve beelden en informatie.”
Dat was wat mij betreft niet een “sexy ervaring”, hoe goed een website of app ook kan zijn. Dus om geld te investeren in online campagnes, terwijl we niets verkochten en een on-sexy ervaring lieten zien was mij het niet waard. Totdat Facebook Oculus kocht en er opeens 2, 3 serieuze namen in VR opereerden. Er was opeens een serieuze markt voor consumer VR. Toen ging bij mij het idee spelen dat een museum bouwen in VR, mits goed uitgevoerd, op heel veel vlakken wel eens interessanter zou kunnen zijn dan een echt museum bouwen…Daar hadden we het wel eens over gehad, maar dat was al gauw een non-starter vanwege heel veel redenen (niet alleen geld!)
The Kremer Museum from The Kremer Collection on Vimeo.
2. Waarom hebben jullie gekozen voor Virtual Reality?
Naast bovenstaande antwoord heeft VR bijna ongelimiteerde mogelijkheden om een verhaal/verhalen te vertellen aan de user, zonder dat je daar als expert of eigenaar bij hoeft te zijn. Je kunt mensen in een compleet andere omgeving neerzetten, en ze daar alles laten zien wat je wilt, compleet met digitale layers, videos, interviews, hologrammen en ga zo maar door. Daarnaast kun je een ongelimiteerd aantal bezoekers hebben in een VR museum; dat is een zeer groot voordeel t.o.v. traditionele musea.
“Dat klinkt nu in 2018 nog grappig, maar over een paar jaar zal dat anders zijn.”
En tot slot is het bouwen van een VR museum, zelfs in zeer hoge kwaliteit, natuurlijk kosten technisch veel interessanter dan een fysiek museum. Denk aan alle beperkende/remmende factoren die daarbij horen (vergunningen, locatie, financiën, bouwvertragingen, etc). Voor een VR museum heb je alleen wel een goede bouwer nodig: die hebben wij in Assen gevonden bij Moyosa Media. Dat zijn echt toppers en zeer vooruitstrevende gasten op het gebied van AR en VR.
3. Welke doelgroep hopen jullie te bereiken?
Dat is verschillend: aan de ene kant natuurlijk de kunstliefhebber, maar aan de andere kant juist ook die mensen die om verschillende redenen (geld, politiek, geografisch) misschien wel nooit in een topmuseum in Parijs, NYC of Londen kunnen komen; dat is een supergrote doelgroep!
Tot slot mikken wij zeker ook op jongeren; bijvoorbeeld via ons Mighty Masters programma. Hiermee willen we kunst fun en toegankelijk maken voor schoolkinderen over de hele wereld. Dit doen we door ze VR gear te sturen en ze het museum gratis aanbieden als experience.
The Kremer Collection – MIGHTYMASTERS program from The Kremer Collection on Vimeo.
We hebben gemerkt dat die kids dit een geweldige ervaring vinden en het meer als een game zien dan een museum bezoek. Dat is natuurlijk behalve heel leuk ook heel interessant omdat je ze op die manier ook geïnteresseerd kunt krijgen in kunst.
4. Hoe reageren mensen op de ervaring?
Ik kan eigenlijk niet anders zeggen dan “super positief”. Van museum directeuren tot tech mensen en kinderen tot mensen zonder affiniteit met kunst: iedereen vind het een bijzondere ervaring. Er komt zoveel samen: het gebouw dat is ontworpen door een bekende architect, het gevoel van VR en in een zeer realistische andere wereld zijn. Tot slot ook nog de superhoge resolutie van de werken in het museum, waardoor mensen tot in het grootste detail de werken kunnen bestuderen. Ook bijzonder is het feit dat het museum ergens in space blijkt te zijn. Hierdoor moet je oppassen om niet van de rand af te vallen als je erover heen kijkt.
5. Hoe denk jij dat een museumbezoek er in de toekomst (5-10 jaar) uit zal zien?
Ik denk dat er meerdere varianten zullen zijn.
“Het fysieke bezoek zal nooit verdwijnen omdat er niets gaat boven met je neus op een echte Rembrandt staan.”
Dat gezegd hebbende wil niet iedereen altijd maar de stad in gaan, in de rij staan om vervolgens ellenbogend een Van Gogh portret te kunnen zien voor 3 minuten. Daar is een VR experience de uitstekende oplossing voor. Daarnaast denk ik dat er met de komst van AR (Augmented Reality) heel wat staat te veranderen als je naar een museum gaat. Denk aan smartglasses of devices: musea zullen een schat van rich content gaan aanbieden tijdens zo een bezoek (en in VR). Hierdoor kun je op een leuke, originele en educatieve manier een verhaal te vertellen. Denk aan digitale lagen met hotspots die oplichten terwijl een BN’er iets vertelt over het werk. Of de röntgen en infraroodbeelden van werken die een studie onthullen die nog onder het werk te vinden is.
Het Kremer Museum is een geslaagd voorbeeld van VR/AR/MR in de cultureel erfgoedsector. Vanuit het Fieldlab Virtual Worlds hebben we van 26 maart tot 15 mei 2018 een call openstaan. De call betreft 3 projecten van elk € 10.000. De aanvrager is een erfgoedinstelling in samenwerking met een VR/AR/MR-bedrijf. Lees hier verder.