27 november 2018
talent development program Talent

Clefible wint publieksprijs concept-startup

Presentatie startups Business & Marketing
Laatste update: 3 dec '18 - 13:13

De zeventien talenten die geselecteerd zijn voor het Talent Development Program hebben hun eerste module succesvol afgerond. In de eerste module volgden zij verschillende workshops en masterclasses rondom Business & Marketing. Een belangrijke opdracht in deze module was het opzetten van een eigen startup. De module werd afgerond met een pitch over de startups. De startup Clefible ging er met de concept-startup publieksprijs vandoor.

Clefible

V.l.n.r. Jordy Nijenkamp, Kiki Berm, Maaike van der Wel, Hedwig Lambregts en Ferre de Ridder

Een Tinder voor muzikanten

Het idee van Clefible is eigenlijk een soort Tinder voor muzikanten. Want uit de ervaring van deze muzikale groep blijkt dat het vaak lastig is om de juiste personen te vinden om muziek mee te maken. Jordy en Maaike namen de tijd om ons meer te vertellen over Clefible.

De gemeenschappelijke passie voor muziek heeft dit vijftal samengebracht. Hoe muzikaal zijn jullie eigenlijk? Maaike is al een groot deel van haar leven bezig met muziek en speelt viool, piano en ook een beetje basgitaar. “Jordy speelt computer” zegt Maaike lachend. Jordy legt vervolgens uit dat hij elektronische muziek maakt. Ook de andere drie zijn in hun vrije tijd bezig met muziek.

Clefible presentatie

De ideale mede muzikant

Het idee voor Clefible ontstond volgens Maaike al veel eerder, namelijk toen zij van 2016 tot 2017 voor een componist werkte. Zij kreeg toen de opdracht om de juiste muzikanten te zoeken. Hiervoor struinde zij verschillende Facebookgroepen en andere communities af. Kortom: een tijdrovende taak. “Het is heel onoverzichtelijk en eigenlijk weet je nog steeds niet of iemand geschikt is”. Op deze manier ontstond het idee voor een overzichtelijke database en netwerk van muzikanten.

“Ga je idee testen in de markt” was het advies van André Knol, oprichter en CEO van accelerator Innomics. Hij gaf een masterclass tijdens de module Business & Marketing. Daarom heeft het vijftal een enquête uitgezet onder muzikanten. Volgens Jordy was het een goed idee om buiten hun eigen ‘bubbel’ te kijken. Na meer dan honderd reacties konden ze concluderen dat 30% van de amateurs het lastig vindt om andere geschikte muzikanten te vinden. Waar de meeste muzikanten tegenaan liepen is dat het niet duidelijk is wat iemand nou écht kan. Dus een soort van muzikanten cv. “Een soort van LinkedIn-profiel voor muzikanten eigenlijk” zegt Maaike. Dit was genoeg bevestiging om door te gaan met het idee. Want volgens Clefible moet samen muziek maken voor iedereen mogelijk zijn. Of je nou producer, dj, muzikant of zanger bent, amateur of beroeps.

Clefible: Niet zoeken, maar vinden

Na het invullen van het Business Model Canvas kreeg het concept steeds meer vorm. Hedwig deed onderzoek naar concurrenten als Plugify en MusicConnect. Ferre en Kiki gingen aan de slag met een logo en prototype van Clefible. Wat kan je nou precies op het platform? “Niet zoeken, maar vinden” zegt Jordy enthousiast. Want op dit moment krijg je als je zoekt naar potentieel volgens hem vaak een waslijst aan zoekresultaten. Clefible is een tool waardoor je gematcht wordt op basis van je profiel en wat je zoekt. Met daarin ruimte voor een demo, reviews en een biografie.

Clefible app

Ook over het verdienmodel is nagedacht. Een profiel aanmaken of oproep plaatsen is gratis. Als je veel haast hebt bij het vinden van iemand, dan kan je betalen om meer onder de aandacht te komen. “Al zal het systeem zorgen dat een goede match altijd voorop staat” zegt Jordy.

Blijft het hierbij?

Met de publieksprijs op zak is een belangrijke vraag: gaan jullie door met Clefible? De groep zegt unaniem nu niet door te willen met de startup. Jordy en Maaike maken er nog een aantal grappen over. Zo zou het antwoord anders zijn geweest als zij een half miljoen hadden gewonnen in de loterij of als er meer dan 24 uur in een dag zat. Zover is het volgens ons nog niet, dus voorlopig zullen muzikanten toch moeten zoeken naar de ideale mede muzikant…

Talent Development Program

Speciaal voor mensen die dolgraag willen werken in de mediasector of daarin de next step willen zetten, hebben wij het Talent Development Program (TDP). In een half jaar volg je verschillende praktijkgerichte workshops en exclusieve masterclasses. Ook ontwikkel je professionele vaardigheden, werk je aan uitdagende opdrachten en bouw je aan je netwerk. De volgende editie loopt van oktober 2019 tot en met maart 2020. Meer informatie vind je hier.