9 oktober 2022
Romar Bucur Banijay innovatieagenda Business Tech

Romar Bucur (Banijay Benelux): “Fijn om met gelijkgestemden na te denken over de toekomst van de mediasector”

Laatste update: 9 okt '22 - 14:14

Achter de schermen is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de gezamenlijke innovatieagenda van de mediasector. Dat gebeurde in verschillende werkgroepen van de Industrietafel. Romar Bucur, Head of Business Development & Strategy van Banijay Benelux, was de trekker van de werkgroep content en productie. “Ik ben blij dat er een veilige ruimte is gecreëerd om met gelijkgestemden na te denken over de toekomst van onze industrie”, zei Bucur in de MediaMatters-radioshow.

In de gesprekken over de innovatieagenda bleek al gauw dat er er een basis lag voor samenwerking. “We hebben in veel groepsessies gekeken naar wat er pre-competitief opgepakt kan worden vanuit de industrie. Het was goed om te zien dat iedereen zelf al met initiatieven bezig is maar waarbij het vaak moeilijk is om de volgende stap te zetten vanwege de investeringen en het risico dat zoiets met zich meebrengt.”

Maatschappelijke impact

Het moment dat de innovatieagenda op 4 oktober werd aangeboden aan minister Adriaansens van Economische Zaken, noemt Romar Bucur uniek. “Het moment was zeer belangrijk omdat het aan de buitenwereld laat zien hoe belangrijk wij dit met z’n allen vinden. Dat we samen projecten willen uitvoeren die niet alleen een positief effect hebben op de economie, maar ook maatschappelijke impact hebben.”

Bucur zat in de werkgroep content en product samen met de grote producenten en de facilitaire partijen. “Alle partijen in de keten waren vertegenwoordigd en dat was heel belangrijk. Het gebeurt natuurlijk dat wij als producent een innovatief nieuw idee hebben maar de facilitaire partijen de techniek hier niet voor kunnen leveren. Of de zender ziet geen mogelijkheden voor distributie. Dan loopt het al snel stuk. Dus was het heel fijn om met alle partijen samen te kunnen bekijken waar wij de kansen zien op het gebied van content-innovatie.”

Kernprojecten

Je zou misschien denken dat het moeilijk zou zijn om tot een gezamenlijke innovatieagenda te komen, maar volgens Bucur viel dat eigenlijk best mee. “Het was even een werk om door meer dan 80 ideeën te gaan en die in te schatten op economische en maatschappelijke impact en relevantie voor onze sector. Maar na deze exercitie kwamen we al snel tot de kernprojecten die belangrijk zijn om samen op te pakken. Dat zijn de projecten waarbij alle partijen grote ambities hebben die we simpelweg niet afzonderlijk kunnen uitvoeren. En ook al ben je elkaars concurrent, we zijn allemaal liefhebbers van media en willen het ondernemende en innovatieve karakter dat we in Nederland hebben ook graag versnellen in de mediasector.”

Hoe zien de gemeenschappelijke uitdagingen van de Nederlandse mediabedrijven er volgens Romar Bucur uit? “Het gaat dan met name over technische ontwikkeling en infrastructuur die het mogelijk maken om op efficiëntere manieren te produceren en je verhalen te vertellen. We blijven altijd elkaars concurrent op de inhoud, maar als we een gezamenlijke technische onderlaag en state-of-the-art faciliteiten hebben, wordt onze content alleen maar beter lokaal en aantrekkelijker voor een internationale markt.”

Luister hieronder naar het hele interview met Romar Bucur.

New Business Radio · De innovatieagenda van de mediasector – MediaMatters 6 oktober 2022