27 mei 2019
Blog immersive media Spinawards Content

De drie winnaars van de AR/VR SpinAwards

Laatste update: 28 mei '19 - 8:08

In de Escape in Amsterdam zijn in totaal 41 SpinAwards uitgereikt. De Grand SpinAward ging naar de NOS. Tim Hofman werd uitgeroepen tot Digital Celebrity. Ruim 500 opdrachtgevers, creatieve bureaus en andere talentvolle digitale makers waren getuige van de uitreiking van de awards. In dit artikel geven we een overzicht van de drie SpinAwards die zijn uitgereikt in de categorie AR/VR.

Goud: The Lockdown, CODE D’AZUR

De wervingscampagne The Lockdown van ABN AMRO en Code D’Azur viel maar liefst zes keer in de prijzen. Waaronder een gouden SpinAward in de categorie AR/VR. In deze game wordt de speler uitgedaagd om een wereldwijde financiële catastrofe te voorkomen. Hiervoor moeten ze een gemaskerde hacker identificeren. The Lockdown verandert met Augmented Reality technologie iedere kamer in een escape room.

De jury vind het een indrukwekkende ervaring en is erg enthousiast over hoe de game in elkaar zit. “Dit project zit qua storytelling, design, interacties en experience zeer stevig in elkaar en is prachtig tot in detail uitgevoerd. De samenwerking met verschillende externe experts en de eigen fintech afdeling van ABN AMRO zorgde voor een ijzersterk en solide verhaal waar geen speld tussen te krijgen is.”

Een Gouden SpinAward voor de Lockdown
Een Gouden SpinAward voor de Lockdown © Sijthoff Media

In het juryrapport is te lezen dat de winst nog valt te behalen in de resultaatbepaling van het project. “Het niet afvangen van deelnemers aan de game is wat de jury betreft een gemis, en we vragen ons eveneens af of met deze game de beoogde doelgroep (sr. IT-ers) is bereikt. Desondanks staat het product op zichzelf als een huis in executie.”

Goud: Zappmissie Live VR-game, KRO-NCRV, Gamedia, United

De tv-kijker betrekken bij het programma, dat doet KRO-NCRV met Zappmissie de tweede dimensie. Een bekende persoon begeeft zich live op TV in een Virtual Reality-game, waarbij hij/zij geholpen wordt door kijkers. Zij spelen tegelijkertijd een mobiele game spelen en de resultaten hiervan hebben direct invloed op de VR-omgeving.

De jury vond het uniek en geweldig om te zien hoe traditionele TV en Digitaal perfect live tijdens de uitzending bij elkaar komen in dit project. “Het project is goed doordacht, perfect passend bij de doelgroep en mooi uitgevoerd door een enthousiast en gedreven team. Creatief en kwalitatief erg hoog.”

Zilver: WKZ-maatje, &samhoud media

Het Wilhelmina Ziekenhuis heeft een Augmented Reality app voor jonge patiënten geïntroduceerd. De jury denkt dat vele zieke kinderen en hun ouders de toepassing op prijs kunnen stellen. Kinderen vinden het vaak spannend om geopereerd te worden. Daarom werd speciaal voor kinderen van 4 t/m 10 jaar het WKZ-maatje ontwikkeld. Het kind kiest een maatje en vervolgens kunnen ze samen de verschillende plekken in het ziekenhuis bezoeken.

De jury: “De kracht en de mogelijkheden van AR zijn hier goed ingezet om daadwerkelijk een probleem op te lossen. De connectie tussen de digitale karakters en de fysieke beleving van het ziekenhuis zijn mooi gecombineerd, dit zou echter in een mogelijke doorontwikkeling nog meer waarde kunnen krijgen.”

Een Zilveren SpinAward voor WKZ-maatje © Sijthoff Media
Een Zilveren SpinAward voor WKZ-maatje © Sijthoff Media

De andere genomineerden

In totaal zijn er 41 SpinAwards uitgereikt in 14 categorieën. Dit waren 19 Gouden, 21 Zilveren en 1 Grand SpinAward. Nieuwsgierig naar de andere winnaars? Lees hier het volledige persbericht.

Benieuwd naar de andere AR/VR-toepassingen die zijn genomineerd voor een SpinAward in de categorie AR/VR? Lees hier welke zes toepassingen waren genomineerd.