Tot de coronacrisis was er te weinig ‘sense of urgency’ in de mediasector om echt te veranderen. “Sommige bedrijven gebruiken deze crisis om te reorganiseren terwijl dat al jaren eerder had gemoeten.” Dat zei Georgette Schlick (CEO Fremantle Nederland en België) in de radioshow van MediaMatters op New Business Radio. Ze is blij dat de mediabedrijven juist nu onder druk worden gezet
‘’Fremantle maakt media voor traditionele broadcasters en nieuwe mediaplatformen zoals Netflix en Videoland. Fremantle valt wereldwijd onder Fremantle Group, die valt onder RTL Group en RTL Group valt weer onder Bertelsmann.’’ vertelt Georgette Schlick. In het verleden heeft ze bij verschillende grote concerns gewerkt. Op de vraag hoe het is om bij een groot concern te werken, heeft ze geen eenduidig antwoord. ‘’Het is heel erg afhankelijk bij welk bedrijf je werkt. Bij Fremantle werk je bijvoorbeeld heel autonoom. Ik kan veel zelf bepalen en zelf doen. Maar het is vaak ook heel lekker om dingen binnen het concern te kunnen afstemmen als het gaat om het slim maken van content.’’
In een interview uit 2019 zei Georgette dat 2019 een fantastisch jaar was en 2020 nog beter ging worden. Natuurlijk niet wetend dat de coronacrisis eraan begon te komen. ”In 2019 hadden we een superjaar, maar we wisten dat het speelveld onder druk stond. Toen stond ons budget ook al onder druk. Dat er door deze omstandigheden het budget nog verder onder druk ging staan, had niemand zien aankomen.’’ Georgette vertelt dat Fremantle gelukkig tegen een stootje kan. Ze hebben de slagkracht om er relatief goed doorheen te komen. De kunst is om te herstellen en flexibel te zijn in deze tijden.
Vooral bij de advertentie-inkomsten lopen die producenten veel budget mis geeft Georgette aan. Voor Fremantle wordt het een kunst om met een budgetdaling van 20 procent hetzelfde programma met dezelfde kwaliteit te leveren. ‘’Deze crisis dwingt tot innovatie. Sommige bedrijven gebruiken deze crisis om te reorganiseren terwijl dat al jaren eerder had gemoeten.’’ Georgette vertelt daarnaast dat er geen ‘sence of urgency’ was voor de media-industrie. Ze is ook wel blij dat de mediabedrijven juist nu onder druk worden gezet. Er werd bijvoorbeeld weinig gebruik gemaakt van remote editing, de coronacrisis heeft dit versneld. Ook moeten we terug naar de kern van het programma: ‘’Hoe gaan we het programma anders maken dan dat we de afgelopen 10 jaar gemaakt hebben. Doen we dat nu al? Nee, maar dat gaat wel gebeuren. De samenwerking moet beter.’’
Met die vooruitziende blik van Georgette is niets mis. ‘’Nu ga je me niet geloven, maar ook zonder coronacrisis had ik al ingezet op remote editing als de belangrijkste innovatie. Ik heb mijn kans gegrepen.” Ze vertelt dat er technisch zoveel mogelijk is, wat mediabedrijven niet durven uit te voeren. Hierbij geeft ze het voorbeeld waarom een regisseur altijd bij een talkshow moet zijn. Ook moet volgens haar een transitie plaatsen in het businessmodel van tv. “Ik denk niet dat het terugkomt zoals we gewend waren. De media-industrie heeft een call to action nodig. Ik denk niet dat advertising op de traditionele media gaat terugkomen na de coronacrisis.
Beluister hieronder het hele interview met Georgette Schlick.