28 maart 2018
Interview Business

Ramon Duivenvoorden “24i media en Vigour bieden gebruikers de meest interactieve media ervaring”

Laatste update: 1 jun '18 - 12:12

24i Media, het mediatechnologiebedrijf dat het overgrote deel van de TV-apps op de Nederlandse markt maakt, maakte vandaag bekend branchegenoot Vigour over te nemen. Vigour staat bekend om haar geavanceerde technologie die het mogelijk maakt verschillende schermen naadloos met elkaar te verbinden. Wij spraken met Ramon Duivenvoorden, oprichter van Vigour over deze overname, en de gedeelde toekomt visie en belofte binnen 24i.

De internationale markt voor TV applicaties ontwikkelt zich razendsnel en 24i Media is in de laatste jaren uitgegroeid tot een toonaangevende speler binnen de internationale markt. Het levert haar producten aan klanten als KPN, SBS, RTL, NPO en Fox Sports in Nederland en Viacom, Televisa, Globo, Entel en The Tennis Channel in het buitenland. Door hun sterk technologisch platform te blijven innoveren is 24i in staat gebleken om goed in te spelen op de veranderende behoeftes van klanten en eindgebruikers. Ook het jongere Vigour volgde vanaf het begin af aan dezelfde strategie. Gezien de enorme groei binnen de internationale markt en de gedeelde kernwaarden en visie van beide Nederlandse bedrijven levert de fusie een unieke mogelijkheid om tot een dominante speler uit te groeien in de internationale arena.

 

Goede gebruikerservaring creëren over verschillende schermen heen

Vigour heeft als mediatech startup een bijzonder platform ontwikkeld om applicaties over meerdere schermen naadloos met elkaar te verbinden. Met haar multiscreen kennis en technologie bouwde ze al internationale naam op. Ramon: “Op basis van ons platform helpen we mediabedrijven om grensverleggende streaming apps te bouwen, dat gebruikers in staat stelt om video te streamen op elk scherm, maar bijvoorbeeld ook om een mobiele app te gebruiken om een TV app te bedienen of tijdens het kijken van content op een groot scherm aanvullende informatie weer te geven op een tablet. In feite proberen we de muur te slechten tussen ‘first’ en ‘second’ screen, omdat we vinden dat verschillende consumentenschermen zich flexibel aan verschillende situaties aan moeten kunnen passen om zo samen de beste ervaring voor de gebruiker te leveren”.

Op basis van hun multiscreen video apps wist Vigour in aanloop naar de acquisitie door 24i al een aantal grote internationale klanten en investeerders te overtuigen. “We kijken er erg naar uit om onze kennis en expertise toe te passen binnen het sterke platform van 24i, om samen een nog sterkere positie op te bouwen in de veranderende media industrie”.

Internationale ambities

Beide organisaties zijn enorm gedreven de grenzen te verleggen binnen het medialandschap. Dat landschap verandert razendsnel door de transformatie van traditionele televisie naar gepersonaliseerde media services op een grote variëteit aan grote en kleine schermen. Deze nieuwe diensten, veelal aangeduid met OTT (over-the-top), veranderen het kijkgedrag van consumenten in hoog tempo en leiden op hun beurt tot forse verschuivingen van de inkomstenstromen in de televisie-industrie. Nederland is een van de koplopers wat betreft de adoptie van nieuwe businessmodellen in de media industrie en de innovatie van de onderliggende technologie. De fusie tussen 24i en Vigour versterkt de positie van Nederland als innovatiecentrum voor TV app technologie voor grote en kleine consumentenschermen. Ramon: “In het komende jaar willen we onze grip op de internationale markt verder verstevigen en uitbouwen, en zullen daarom doorgaan met investeren in zowel de diepte als de breedte van onze organisatie.”

In Nederland werkt 24i werkt nauw samen met het overgrote deel van zenders en andere media partijen en kijkt er dan ook naar uit om samen met haar Nederlandse klanten en partners nieuwe innovatieve media ervaringen te ontwikkelen. Ramon: “Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat Nederlandse bedrijven ook in de toekomst snel kunnen inspelen op de wensen en verwachtingen van kijkers, en datgene kunnen blijven doen waar ze traditioneel zo goed in zijn: Het ontwikkelen van vernieuwende en meeslepende formats en ervaringen voor de eindgebruiker”.