7 april 2019
Column Data

Column Kiki: optimaliseer je content en producten met data

Laatste update: 28 mei '19 - 12:12

25 ceo’s van mediabedrijven werden in 2018 geïnterviewd over wat de belangrijkste ontwikkelgebieden van mediabedrijven worden dit jaar en hun belangrijkste speerpunten. Uit analyse van deze interviews bleek dat samenwerking en data de twee belangrijkste ontwikkelgebieden zijn voor 2019. De ceo’s gaven aan dat ze veel meer data gaan verzamelen, gaan investeren in datatools, nieuwe producten gaan ontwikkelen om data te verzamelen en investeren in hun marketing- en creatiemensen zodat zij die data kunnen interpreteren. Dat data op de radar staat is niet zo gek, want data is hot en steeds vaker cruciaal voor de workflow en de beslissingen die we nemen.

Data en contentmarketing

Data kan ook een grote rol spelen in de contentmarketing van organisaties. In menig organisatie is contentmarketing een vast onderdeel in de strategie. Contentmarketing is niet gebaseerd op persuasief adverteren en verkopen maar zorgt juist voor informatie die waarde creëert voor de lezer. Data kan je vertellen waar, wanneer en in welke vorm de content gemaakt moet worden om impact te hebben op de doelgroep. Zo kun je kwalitatief betere content produceren en kun je je content blijven optimaliseren om zo de impact nog groter te maken. Je hoeft dus niet steeds iets nieuws te creëren, maar kunt bestaande artikelen een nieuw leven inblazen door inzichten uit de data toe te passen. Daarnaast weet je precies welke content prioriteit heeft en welke je dus beter ook kan doorplaatsen op andere kanalen. Dit werkt door in de optimalisatie van jouw multichannel strategie.

Data voor strategische keuzes

Daarnaast kan data ook duidelijk maken of je nog moet investeren in bepaalde producten die je aanbied. NRC is in 2017 de data ingedoken om te kijken of daar het antwoord lag voor de alsmaar dalende oplagecijfers. Zij kwamen erachter dat ze veel beter konden focussen op abonnementsvormen die minder interessant zijn in termen van oplage, maar die beter aansluiten op de klantbehoefte en wel geld opleveren. Ze moesten dus minder tijd en energie steken in de werving van niet-rendabele abonnees en daarom stopten ze met het verkopen van proefabonnementen. Sindsdien groeien het aantal kernabonnementen en zijn hun financiële resultaten verbeterd.

Deze twee voorbeelden laten zien dat data integreren in jouw strategie key kan zijn voor het doen van belangrijke en relevante inzichten. Doe jij dit al, maar wil je de next step op het gebied van data? Volg dan onze cursus online redactie: meer doen met je data op 10 en 17 mei. Deze cursus wordt gegeven door Erik van Heeswijk, CEO van SmartOcto.

Cursus data