25 april 2019
mediamatters persbureaus MINDS Business

Startups speeddaten met persbureaus: ‘wordt vervolgd’

Laatste update: 25 apr '19 - 8:08

Voor de tweede keer heeft MediaMatters een speeddating event met startups en scale-ups georganiseerd tijdens de conferentie van MINDS International, een samenwerkingsverband van 24 persbureaus. Het event vond plaats in Lissabon. 9 techbedrijven uit 9 landen presenteerden zich in een korte pitch van 2 minuten aan de meer dan 80 vertegenwoordigers van de persbureaus. Er waren zo’n 70 ‘speeddates’ van 10 minuten die in veel gevallen tot vervolggesprekken zullen leiden.

Reacties

De reacties na afloop waren positief. Tony Gillies, hoofdredacteur van het Australische persbureau AAP: “Dit speeddaten is een geweldig concept. De diensten van de aanwezige bedrijven zijn echt van toegevoegde waarde voor de persbureaus. Ik ben er zeker van dat er productieve gesprekken zullen volgen.” Ook de techbedrijven waren goed te spreken over het resultaat. Voor hen was het een unieke gelegenheid om met zoveel persbureaus kennis te maken.

Opvallende aanwezige was Vizrt. Dit van oorsprong Noorse bedrijf is vooral actief in de broadcastsector en levert AR-toepassingen. Vizrt heeft inmiddels al meer dan 600 mensen in dienst en is allang geen startup of scale-up meer. Ondanks de bekendheid van Vizrt in broadcast, was het bedrijf voor de meeste persbureaus nieuw. Maar zij zagen zeker toepassingen voor de diensten van Vizrt. Wordt dus ook hier vervolgd.

Contracten

Deelname aan de vorige editie van het speeddaten tijdens MINDS, heeft het Finse EzyInsights geen windeieren gelegd. Dat bedrijf was nu aanwezig als sponsor van de conferentie. EzyInsights begon met alleen het ANP als klant, maar heeft nu inmiddels contracten met 10 persbureaus.

Tijdens de MINDS-conferentie presenteerde MediaMatters ook z’n nieuwe dienst, de Challenge. De bedoeling daarvan is om voor specifieke uitdagingen van mediabedrijven een oplossing te zoeken in de internationale tech community. Ook dit concept sloeg aan bij de persbureaus. De komende tijd wordt bekeken of er een gezamenlijke probleemstelling kan worden geformuleerd voor zo’n challenge.

De lijst van deelnemende techbedrijven aan het speeddating event in Lissabon vind je hier.