26 oktober 2017
Blog Content

TNO Sport en Media Technology

Laatste update: 18 mei '18 - 12:12

De komende jaren zal de markt van Sport- en Mediatechnologie explosief gaan groeien. Consumenten zijn nu al gewend om altijd en overal (video) content op hun mobiele telefoon beschikbaar te hebben. Momenteel wordt vooral in de topsport gebruikt gemaakt van videoanalyse, bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden. De inzet van relatief goedkope camera-  en communicatiehardware in combinatie met geavanceerde videotechnologie creëert de mogelijkheid om videoanalyse ook beschikbaar te maken voor amateurs. Ook kunnen hun wedstrijden eenvoudig worden verspreidt via social media.

Onze partner TNOheeft samen met nationale en internationale start-ups, mediabedrijven en onderzoeksinstituten een aantal innovatieve technologieën ontwikkeld op het gebied van beeldherkenning en videoanalyse. De technologie is gericht op de media-industrie, zoals bedrijven die live events uitzenden, broadcasters die content via meerdere kanalen willen verspreiden en adverteerders die door middel van unieke content hun doelgroepen beter willen bereiken. Samen met nationale en internationale start-ups, mediabedrijven en andere onderzoeksinstellingen draagt TNO er zo aan bij dat steeds meer mensen op afstand kunnen genieten van sportevenementen.

De technologie wordt ontwikkeld door experts van TNO op gebied van video analyse, data science en media distributie. Deze experts onderzoeken en ontwikkelen toepassingen voor diverse markt domeinen zoals Safety & Security en Sport & Media. Focusgebieden zijn tracking van spelers op basis van low cost hardware, inzetten van user generated content en het herkennen van situaties en personen met een zeer hoge nauwkeurigheid, machine learning om sneller patronen te herkennen en real-time toe te passen. Een paar voorbeelden van toegepaste TNO-technologie:

  • Sport Studio Automated; De mogelijkheid voor clubs, sportbonden en de reclame-industrie om automatisch hoogtepunten uit lokale sportevenementen uit te zenden, door het gebruik van geavanceerde beeld- en patroon detectie software, met goedkope camera’s. Uscoutformaakt ook gebruik van deze techniek, lees hierhet interview met Kevin Vink (mede)oprichter van Uscoutfor.
  • De Virtual Director; De mogelijkheid voor omroepen en organisatoren van evenementen gebruik te maken van een volledig geautomatiseerde applicatie die inzoomt op het deel van het beeld dat interessant is voor kijkers. Het onderzoek gaat verder om een soort master-slave concept te maken waarbij ‘slave’-camera’s automatisch de instellingen en ‘Region of interest’ volgen die door een mastercamera in beeld wordt genomen. Op deze manier wordt meercamera-productie sneller mogelijk én betaalbaar.

TNO’s Virtual Directoren Sport Studio Automatedtoepassingen zijn gebaseerd op ‘tiled streaming’. Dit is een door TNO ontwikkelde technologie die beeldopnames van hoge resolutie naar mobiele apparaten kan brengen. Inmiddels is het project Tiled Streaming verzelfstandigd en wordt geëxploiteerd door het bedrijf Tiled Media, the VR Streaming Company

Actuele informatie over de activiteiten van TNO kun je hier lezen:
TNO Sport en Media Technologie
TNO MediaLab