Je hebt de vrije hand in het bedenken van een onderwerp voor je onderzoek. Het artikel moet alleen wel aan twee voorwaarden voldoen: je werkt in een team dat elkaar nog maar twee keer heeft gezien en je moet er een flinke bak data in verwerken. Dat zijn de ingrediënten voor de eindopdrachten van het eerste blok datajournalistiek van het talentprogramma onderzoeksjournalistiek IMPACT.
In deze tweede editie van het IMPACT-programma is ditmaal een groep van 13 jonge journalisten van start gegaan. Zij willen de kneepjes van onderzoeksjournalistiek eigen gaan maken. Mir Wermuth, kerndocent van het programma: “De deelnemers hebben een zeer gevarieerde achtergrond; van fotojournalist tot student Data Driven Design en van researchredacteur tot columnist. Ook is er een mooie spreiding tussen lokale, regionale en landelijke journalistiek. En behalve studenten die IMPACT naast hun afstudeerproject volgen -chapeau!- zijn het vooral freelancers.”
Volgens Mir komen deze verschillende achtergronden allemaal van pas bij het identificeren van een goed onderwerp en het uitwerken daarvan. “Het is een enorm intensieve periode geweest en ze mogen enorm trots zijn op hun allereerste dataproductie. Ook hebben ze gelijk ervaring opgedaan met niet al te vriendelijke reacties van partijen die onderzocht werden. Dat zal onderzoeksjournalisten niet vreemd voorkomen”.
IMPACT is een van de gehonoreerde aanvragen van de regeling Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het programma richt zich vooral op het gebruik van technologie (data en immersive technologies) bij onderzoeksjournalistieke producties.
In het blok datajournalistiek zijn de deelnemers tien weken lang door data-expert Jerry Vermanen van Pointer ondergedompeld in tools die handig zijn bij het verwerken van grote hoeveelheden data, van draaitabellen in Excel tot aan scrapen met R; het werken met datavisualisatietools zoals LocalFocus, Datawrapper en Flourish, en; het vinden en ontsluiten van handige databronnen.
Een van de datavisualisaties uit de IMPACT-artikelen
IMPACT gaat echter nog een stapje verder dan alleen het verwerken van data in je onderzoek: de deelnemers krijgen ook de instrumenten aangereikt om de impact van hun producties te monitoren en te optimaliseren. Onder leiding van Erik van Heeswijk en Martijn de Bie van smartocto hebben de deelnemers onder andere het mediagedrag van doelgroepen geanalyseerd. Ook hebben ze tips & trucs aangereikt gekregen hoe je kunt A/B testen met artikelkoppen en social postings, en hoe je bereik en impact kunt meten.
Na de zomer gaat de groep aan de slag met het tweede blok, die in het teken staat van immersieve verteltechnieken zoals 360 video, AR-filters en VR. Ook die eindproducties zullen we uiteraard delen.
Benieuwd naar hun dataverhalen? Hieronder lees je de drie artikelen die al flink wat stof hebben doen opwaaien:
Diverse media hebben de artikelen van de deelnemers inmiddels opgepikt: