12 september 2019
Challenge eurovisie songfestival mediamatters npo songfestival Business

Innovatiechallenge rond Songfestival groot succes

Laatste update: 30 okt '19 - 8:08

De innovatiechallenge rond het Eurovisie Songfestival heeft geleid tot een overweldigende respons uit de internationale techwereld. In totaal zijn voor de ‘2020 Dutch Eurovision Song Contest Innovation Challenge’ 209 oplossingen ingediend uit 39 landen. De oplossingen van 10 van die bedrijven zijn nu geselecteerd voor de finale op 30 september.

De inzendingen verschillen qua diensten en technologie enorm: van URL-shorteners en hashtag-generatoren tot aan 8K virtual reality en AI. Ook zijn er een aantal event- en locatie-gebaseerde oplossingen.

Oplossing

Op maandag 30 september krijgen de 10 finalisten de gelegenheid hun oplossing te presenteren voor een team van experts. Dat gebeurt in VondelCS in Amsterdam. Tijdens het event zullen maximaal 3 winnaars worden gekozen. Zij mogen hun oplossing voor het Eurovisie Songfestival ook daadwerkelijk gaan bouwen. De bedrijven krijgen € 35.000 als tegemoetkoming in de ontwikkelkosten.

Martijn van Dam, bestuurder van de NPO en onder meer verantwoordelijk voor innovatie, is erg blij met het groot aantal inzendingen. ““Het Eurovisie Songfestival 2020 moet een visitekaartje worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie. De Challenge past daarom prima in ons streven om de verbinding te zoeken met vernieuwende technologiebedrijven en slimme startups. De grote hoeveelheid inzendingen uit de hele wereld maken dit al een succes. Er zitten innovatieve oplossingen tussen dus het voorlopige resultaat is veelbelovend.”

Tevreden

Bert Kok en Rick van Dijk van MediaMatters, dat de scouting en organisatie doet voor de Challenge, zijn ook erg tevreden met het resultaat tot nu toe. “We hadden vanwege het thema wel veel inzendingen verwacht, maar meer dan 200 was toch wel een verrassing. Daarbij is de kwaliteit van de oplossingen ook behoorlijk hoog”, zegt Bert Kok. Rick van Dijk vult aan: “De meeste inzendingen waren ook afkomstig van bedrijven die het stadium van startup allang voorbij zijn. Dat is de categorie die snel veel toegevoegde waarde kan leveren. MediaMatters richt zich met name op deze groep.”

Finalisten

Dit zijn de 10 finalisten:
AngryBytes LightScripts (NL)
ARwall (US)
Dutch Rose Media (NL)
Kiswe (BE)
Sceenic (UK)
Seymore360 & TiledMedia (NL)
Snapscreen (AT)
The Future Group (NO)
Tinkerlist (BE)
TNO UltraWideVision (NL)

De Challenge is uitgeschreven door de NPO samen met AVROTROS, NOS en de Europese omroeporganisatie EBU. De organisatie is in handen van MediaMatters, een project van Media Perspectives. MediaMatters maakt zich al jaren sterk voor meer samenwerking tussen innovatieve techbedrijven en mediabedrijven.