19 juni 2020
cross media cafe Business Content Data

Meer media dan ooit

Object Hunt (MediaMonks Labs) - media in coronatijden
Laatste update: 26 jun '20 - 10:10

Beeld: © MediaMonks Labs 

In coronatijden consumeren mensen ontzettend veel media. Nog nooit eerder waren we zoveel met elkaar aan het videobellen en ook de cijfers van YouTube zijn goed. Samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid organiseerden we het Online Cross Media Café – Meer media dan ooit met drie presentaties over mediagebruik in coronatijden.

Object Hunt – MediaMonks

Heb je vandaag veel tijd doorgebracht met videobellen? Waarschijnlijk wel. In de MediaMonks Labs bedachten ze een manier om de sleur in de online bijeenkomsten te doorbreken. Dit met kunstmatige intelligentie (AI) en videobeldienst Zoom.

Joe Mango is Creative Technologist bij MediaMonks. Hij boog zich de afgelopen tijd over het toepassen van AI in videocalls. Joe Mango: ‘’We were thinking about starting a new image around these conference calls, which we are now bound to everyday. And this is exactly how this project was brought about. I was sitting around the room being constantly on (video)calls and I was thinking: there is a missed opportunity for inactivity.’’

Het resultaat is Object Hunt, een spel te spelen via de webbrowser dat gebruikers uitdaagt om snel een willekeurig object te vinden en aan hun webcam te tonen. Met behulp van een objectherkenningsmodel van Tensorflow wordt gedetecteerd of het gekozen object wordt getoond. Vervolgens kent de app een punt toe aan degene die het als eerste vindt.

Bekijk hier de video-opname van Joe Mango.

Jelle’s Marble Runs een internationaal succes

Wat ooit begon als hobby van de autistische Jelle Bakker, is met de hulp van zijn broer Dion uitgegroeid tot een professioneel productiebedrijf. Het YouTube-kanaal Jelle’s Marble Runs trekt maandelijks zo’n 10 miljoen kijkers van over de hele wereld.

Jelle is sinds zijn vierde al bezig met knikkeren en het bouwen van banen. In 2006 besloot hij de knikkerbanen te filmen en op YouTube te zetten. Dion: “Toen dacht ik nog nou, wie wil daar nou naar kijken? Maar dat was toen al een succes, dus daar was ik echt enorm verbaasd over.” In 2014 besloten ze om een wedstrijdelement aan de video’s toe te voegen en de Amerikaan Gregg Woods het sportcommentaar te laten verzorgen.  Dit was het begin van de veelbekeken zandknikkerraces en een heuse Marble League.

Tv-format

Door het ontbreken van de reguliere topsport in tijden van de coronacrisis, kwam er ineens meer aandacht voor de Marble Runs. Afgelopen mei maakte John Oliver, host van een Amerikaanse tv-show, er een uitgebreid item over, waarna het aantal kijkers explosief groeide.

De show is inmiddels hoofdsponsor van de Marble League en schenkt voor elke winnend team geld aan een goed doel. Momenteel is Dion met verschillende productiemaatschappijen in gesprek, om te kijken of de Marble Run in een tv-format gegoten kan worden. De kans is groot dat dit een Amerikaanse productie gaat worden, gezien de enorme fanbase die zich daar bevindt. Maar liefst 48% van de kijkers komt uit de VS, tegenover 5% uit eigen land.

Door de coronacrisis dienden zich ook ineens allemaal sportbonden aan die stillagen en wel interesse hadden in een samenwerking, vertelt Dion: “We werden gebeld door de NFL, NBA, FIA en de NASCAR. Maar ik ben zelf Formule 1 fan, dus uiteindelijk is het de FIA geworden. Nu hebben we dus de originele commentator Jack Nikkels, die samen met Gregg Woods het duo commentaar verzorgd. Tja, dat is gewoon goud.”

Bekijk hier de video-opname van Dion Bakker.

Coronapodcastserie Lock Down  – Man met de Microfoon

Al ongeveer vijf jaar maakt Chris Bajema een podcastserie genaamd Man met de Microfoon. Hier deelt hij echte en bijna echte verhalen uit Amsterdam-Oost. Maar door de coronacrisis kon Chris niet meer met zijn busje de straat op om met mensen te praten. Dus begon hij met de podcast Lock Down, hier werkte hij samen met luisteraars toe naar de dag dat we weer naar buiten mochten. Uiteindelijk bleek dit 1 juni te zijn.

Het is een reeks bestaande uit 81 afleveringen waarin je iedere dag kon luisteren naar verhalen die te maken hebben met de lockdown. Je volgt het gezin van Chris en luistert naar verschillende verhalen over opgesloten zitten (in de ruimste zin van het woord).

Volgens Chris heeft de podcastserie ongeveer 1,5 miljoen mensen bereikt en zijn er gemiddeld 15.000 downloads per aflevering.

Bekijk hier de video-opname van Chris Bajema.

Meer online Cross Media Cafés

Dit is het verslag van het derde vierde Cross Media Café. Het vorige online Cross Media Café ging over initiatieven met impact op afstand. Hier kun je het verslag lezen. Tot de zomer organiseren we nog een online Cross Media Cafés.

Hopelijk zien we je daar!