3 mei 2018
Blog mediamatters Business

MediaMatters selecteert beste internationale startups voor mediabedrijven

Laatste update: 18 mei '18 - 14:14

Over een krappe drie weken is het weer zover. Voor de vierde keer organiseert het Media Perspectives programma MediaMatters de MatchMaking Days. Een ideale gelegenheid voor mediabedrijven en startups en scale-ups om elkaar te ontmoeten. Rick van Dijk, programma manager van MediaMatters, blikt vooruit op twee dagen matchmaking in VondelCS.

MediaMatters organiseert twee keer per jaar MatchMaking Days: in het voorjaar en in het najaar. 10 tot 15 internationale startups worden uitgenodigd om te komen pitchen voor Nederlandse mediabedrijven. Tijdens het tweedaagse programma zorgt MediaMatters dat ze met elkaar in gesprek komen en zaken gaan doen.

De reden om de MatchMaking Days te organiseren is dat startups en mediabedrijven veel voor elkaar kunnen betekenen. Rick: “Startups en scale-ups passen de nieuwste technologieën toe en hebben goed doordachte oplossingen, waardoor een mediabedrijf deze niet meer zelf hoeft te ontwikkelen. Mediabedrijven kunnen als het ware een deel van hun innovatie uitbesteden aan de startups. Omdat startups voor meerdere (media)bedrijven kunnen werken, kunnen ze ook veel goedkoper producten en diensten ontwikkelen èn meer goede developers inzetten. Verder krijgen mediabedrijven zo inzicht in de nieuwste trends en ontwikkelingen.”

Kaf van het koren scheiden

De MatchMaking Days bieden zowel mediabedrijven als startups de mogelijkheid om in korte tijd met veel interessante bedrijven te praten. Maar voor partners van MediaMatters doet de organisatie extra moeite. Bij de selectie van de startups wordt namelijk rekening gehouden met hun eisen en wensen, zodat de kans op een match wordt vergroot. “Veel mediabedrijven worden bedolven onder de aanbiedingen van startups en wij kunnen het kaf van het koren scheiden”, licht Rick toe. Die strategie leidt tot succes. “Er zijn vorig jaar 8 matches gemaakt tijdens de MatchMaking Days waarvan we weten dat het heeft geleid tot nieuwe business. Daarnaast zijn er nog veel gesprekken gaande.”

MediaMatters is het hele jaar door bezig met selecteren van relevante startups. Zo is er een database aangelegd met meer dan 1.000 media gerelateerde en relevante startups. Sommige startups melden zich spontaan aan, maar MediaMatters bezoekt ook een events in het buitenland om startups te scouten. Verder zetten ze algoritmes in om het web af te speuren naar relevante startups.

 

Impressie van de MatchMaking Days in 2017

Dit jaar: startups uit negen verschillende landen

Dit jaar heeft MediaMatters weer een mooie selectie startups voor Nederlandse mediabedrijven in petto. Rick licht alvast een tipje van de sluier op: “Ik zal geen namen noemen, maar we hebben weer een mooi internationaal gezelschap geselecteerd, afkomstig uit negen landen. De startups houden zich bezig met verschillende innovatieve diensten. Zo gaat het bijvoorbeeld om video-optimalisatie op basis van AI en om de analyse van het gebruik van content op een site, ook met behulp van AI. Mediabedrijven die de MatchMaking Days op 24 en 25 mei willen meemaken, kunnen met mij contact opnemen voor meer informatie.”