22 oktober 2018
mediamatters onderzoek Business

Onderzoek: samenwerking tussen mediabedrijven en startups geen vanzelfsprekendheid

AMSTERDAM – Match making days 2018 in Vondel CS.
Laatste update: 24 okt '18 - 12:12

Samenwerking tussen tech startups en mediabedrijven stuit in de praktijk op veel obstakels. Er is sprake van een ‘asymmetrische relatie’ tussen de twee, die de samenwerking vaak bemoeilijkt. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in opdracht van MediaMatters. Masterstudent Media & Business Nurya Doorenbos studeerde er mee af.

Partneren met startups en scale-ups kan mediabedrijven veel opleveren. “Zulke partnerschappen met startups zijn een bewezen methode om de innovatiecapaciteit binnen grote bedrijven te versterken of te verbeteren”, zegt Doorenbos in haar studie. Toch lijkt er bij veel mediabedrijven niet altijd genoeg aandacht te zijn voor de samenwerking met startups. “Vaak is het geen onderdeel van strategie. Ook leidt de hoge werkdruk binnen de bedrijven af en is er weinig support van binnen de organisatie”, aldus Doorenbos.

Uitgangspunten

De uitgangspunten van mediabedrijven en startups zijn ook vaak verschillend. Mediabedrijven blijken erg gefocust op de capaciteiten van een startup, op wat ze kunnen. De startups daarentegen vinden het partnerschap veel belangrijker. Zij willen als volwaardige partner worden gezien. “Daarom is het opbouwen van vertrouwen erg belangrijk”, aldus Doorenbos. “Beide partijen moeten elkaars behoefte goed begrijpen en zich indien nodig aanpassen.”

Doorenbos doet een aantal aanbevelingen in haar onderzoek die de samenwerking beter zouden moeten laten verlopen. Mediabedrijven zouden meer strategische focus moeten hebben als het gaat om de samenwerking met startups. Ze zouden er ook meer middelen voor moeten vrijmaken en moeten leren van de succesverhalen van andere mediabedrijven. Maar ook aan de kant van de startups valt er volgens Doorenbos nog wel het een en ander te verbeteren. “Startups moeten uit hun technologie bubble komen, bij kleinere bedrijven beginnen en niet altijd meteen op de grote mikken en ze moeten veel duidelijker communiceren.”

Uitkomsten

MediaMatters presenteerde de uitkomsten van het onderzoek onlangs op een conferentie in Portugal, DIG Lisbon. Tijdens een masterclass van MediaMatters gaven zowel mediabedrijven als startups aan zich in de resultaten te herkennen. “We moeten er vaker bij stilstaan dat we niet altijd hetzelfde uitgangspunt hebben”, zo liet een vertegenwoordiger van een groot mediabedrijf weten tijdens de bijeenkomst.

Een samenvatting van het onderzoek van Nurya Doorenbos kan je hier downloaden: Asymmetric partnerships between Dutch traditional media firms & technology start-ups – Nurya Doorenbos – Executive Summary.