9 april 2019

Column: Italië-Nederland: 2-1

Laatste update: 28 mei '19 - 12:12

Door: Mir Wermuth – Teamlead Talent

Afgelopen week was ik te gast bij H-Farm, een prachtige innovatiehub vlakbij Venetië. Meer dan 50 hectare groot, en verspreid over verschillende boerderijen, paviljoens en verbouwde graansilo’s begeleiden oprichters Maurizio en Riccardo met hun team van consultants en creatieven grote merken bij hun strategische innovaties.

Onder andere Adidas, Audi en Gucci hebben er hun eigen paviljoen gekocht dat ze gebruiken voor heidagen met ‘the board’. Er zitten meerdere scale-ups die ze hebben geholpen bij het vinden van investeerders, en natuurlijk er is een hippe kantine met genoeg vegan food. En lekker weer.

Los van het lekkere weer deed het concept me denken aan B.Amsterdam waar corporates en start-ups in co-creatie aan de (digitale) oplossingen van morgen werken. En ook de sfeer van Silicon Valley-bedrijven met hun gelikt-relaxte uitstraling popte in mijn gedachten. Het logo van de tractor doet je nooit vergeten waar je ook alweer bent. Die mix van gepassioneerde visie over de digitale transformatie samen met een inspirerende locatie, maakt dat je je boeltje wil pakken en onderdeel wil zijn van het H-team.

Kortom, in eerste instantie zijn de ohh’s en ahh’s niet van de lucht (Italië-Nederland 1-0), totdat je beseft dat Italië met zijn nagenoeg failliete auto-industrie en hoge werkloosheid onder jongeren (meer dan 30%) van heel ver moet komen. Innovatie pushen in een land waar traditie, religie en familie lange tijd de dienst uit hebben gemaakt, is toch stukken lastiger dan in ons kikkerlandje waar ondernemerschap redelijk goed in het DNA verankerd is. Waar goede scholing altijd dichtbij te vinden is, en waar creativiteit en design hand in hand gaat met functionaliteit. Als het om innovatie en businessontwikkeling gaat, is de stand waarschijnlijk toch eerder 1-1. Er zou immers nooit een Fiat Multipla uit Nederlandse ontwerphanden zijn ontsproten.

Een net verschenen onderzoek van Berenschot bevestigt dat ook. Digitalisering, innovatie en arbeidsmarkt zijn de belangrijkste onderwerpen in de boardroom.

Waar maken de beslissers aan de vergadertafels zich druk om als het gaat om arbeidsmarktvraagstukken? Door digitalisering en robotisering veranderen de benodigde vaardigheden, zo concludeert Berenschot. Er is een grotere behoefte aan hoger en technologisch geschoold personeel. Daarbij is er door economische en demografische ontwikkelingen sprake van krapte op de arbeidsmarkt. De ‘war for talent’ heeft duidelijk impact op de koers van organisaties. De H van human factor zal de komende jaren doorslaggevend zijn of bedrijven het verschil kunnen maken.

En precies datgene maakt dat de eindstand toch in het voordeel van de Italianen daar op H-Farm wordt beslist. Want die H staat bij hen voor de Human Factor. Dat belijden ze niet alleen met woorden, maar ook met daden. Zo hebben ze gewoon te midden van die hippe innovatiehub een complete internationale basis- en middelbare school neergezet waar ze 14-jarigen helemaal onderdompelen in het Business Model Canvas (echt, met eigen ogen gezien!).  Ze organiseren hele intensieve leergangen op gebied van VR en animatie voor young professionals die daarna bij Pixar aan de slag kunnen, en nog een dozijn andere dingen waardoor educatie en het investeren in de Human Factor echt op 1 staat. Voorlopig staat het daarmee 2-1 voor de Italianen. Ze hebben net een H-Farm Barcelona opgezet, dus waar wachten we op?