7 maart 2023
martijn van dam datakluis MediaWatch podcast arno otto Tech Data

MediaWatch-podcast: plan voor datakluis maakt goede kans in Den Haag

Laatste update: 17 mrt '23 - 11:11

De kans is behoorlijk groot dat de subsidieaanvraag die Stichting Nederlandse Datakluis heeft ingediend bij het Nationaal Groeifonds ook daadwerkelijk wordt toegekend. Dat kwam naar voren tijdens een interview met Martijn van Dam en Arno Otto van de stichting in de MediaWatch-podcast. Volgens Martijn van Dam is er voor 2 miljard euro aangevraagd in hetzelfde ‘spoor’ als de datakluis en is er 1 miljard beschikbaar. “Dat betekent toch minimaal een kans van 50%. Dat is niet slecht.”

Daar komt nog bij dat het plan goed valt bij het kabinet, legt Van Dam uit. Hij is afkomstig uit de politiek en weet hoe de hazen lopen in Den Haag. “Dit is de kant die het kabinet op wil. Mensen moeten veel meer zeggenschap krijgen over hun eigen gegevens. Daarbij kan er ook echt een data-economie ontstaan die nu onmogelijk is omdat de data in handen zijn van een paar grote spelers. We moeten een ontwikkeling in gang zetten waarbij je als individu kunt bepalen hoe je data worden ingezet. Daardoor kan je veel meer waarde genereren met die data. Voor jou als individu, voor bedrijven en voor de economie als geheel.”

Economie

Het plan voor de datakluis is na de presentatie op 13 februari goed ontvangen. Er hebben zich veel organisaties en bedrijven bij de stichting gemeld die meer willen weten of willen helpen. Wat het plan sterk maakt, zegt Van Dam, is dat het niet alleen goed is voor de economie maar ook de maatschappij ten goede komt. “Er zit een sterke maatschappelijke kant aan het plan wat we hebben ingediend. We willen individuen weer aan zet laten komen. De afgelopen jaren hebben we veel gratis diensten gekregen waarvoor je in feite met je data betaalde. Wat we echt beogen, is dat model te kantelen. Het individu moet weer centraal komen te staan en zelf controle krijgen over wat er met je gegevens gebeurt.”

Een adviescommissie buigt zich de komende maanden over het plan voor de persoonlijke datakluis. Die gaat alle facetten van het plan beoordelen, legt Martijn van Dam uit. “Je hebt het inhoudelijke plan, maar er zijn ook allerlei andere elementen waaraan we moeten voldoen. Zie moeten we de impact onderbouwen op de economie en aangeven wat de maatschappelijke effecten zijn. Dus er zitten veel kanten aan de medaille waar de adviescommissie naar gaat kijken. Pas daarna gaat het naar de minister van Economische Zaken.” In juli komt er uitsluitsel, als het goed is.

Subsidie

Waarom is de subsidie zo belangrijk voor het slagen van de datakluis? Arno Otto: “Wat we doen is echt research en development. We proberen technologie te maken waar grote investeringen voor nodig zijn. Je hebt een paar jaar nodig om iets neer te zetten waarop je verder kan bouwen. Daarom willen we ook een neutrale nutsvoorziening. Een voorziening die ook geen eigendom is van de mediabedrijven.”

Het plan voor de datakluis kreeg meteen ook veel kritiek. Otto: “Die snap ik ook wel. Als je het plan snel leest, denk je: het zal wel een opzetje zijn om een nieuw advertentienetwerk te maken. Dat is niet zo, dit heeft echt een heel ander fundament. Het is heel moeilijk voor commerciële bedrijven om te investeren in iets dat niet van hen is, waar geen aandeelhouderswaarde in zit. Dit levert misschien pas over vijf jaar een speelveld op waarin commerciële bedrijven hun normale business kunnen gaan doen. Daarom zijn er ook deze subsidies, om dit soort ontwikkelingen te financieren.”

Luister hieronder naar het hele interview met Martijn van Dam en Arno Otto.

New Business Radio · Macht over data – MediaWatch 2 maart 2023