23 mei 2018
Interview Talent

“Je leert de mediabranche op verschillende manieren kennen”

Laatste update: 15 jun '18 - 16:16

Interview met Annelieke de Graaf, trainee bij Quadia

Masterclasses en workshops volgen, ervaring opdoen én samenwerken met andere young professionals. In het Media Perspectives Traineeship doen aanstormende talenten (betaalde) praktijkervaring op bij mediabedrijven. Behalve de inhoudelijke thema’s Marketing & Business, Technologie & Innovatie en Content & Creatie ligt er een grote focus op 21 century skills, zoals samenwerken, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Dit jaar doen er veertien deelnemers mee aan het traineeship. Annelieke de Graaf, begonnen als marketeer en inmiddels al doorgegroeid naar producer bij Quadia, is één van hen.

 

Annelieke is in Tilburg afgestudeerd als communicatieadviseur. Na haar afstuderen begon de grote zoektocht naar een baan, wat langer duurde dan verwacht. Afgelopen zomer solliciteerde zij op twee vacatures binnen het Traineeship. “Uiteindelijk ben ik door Quadia aangenomen als marketeer. Ik koos voor het programma, omdat ik op die manier wel aan een baan kwam.” Het Traineeship leek Annelieke een leuke uitdaging om naast het werken, tegelijkertijd de mediabranche op allerlei verschillende manieren te leren kennen. “Het leuke is dat we opdrachten krijgen van opdrachtgevers als BNNVARA en NEP. Doordat het opdrachten zijn waar de bedrijven eventueel mee aan de slag gaan, motiveert het iedereen om een zo tof mogelijk concept te presenteren.” Anneliekes medetrainees hebben allemaal andere banen in de mediabranche. “De uitwerking van de opdrachten wordt daardoor nog leuker, omdat iedereen een andere kijk heeft op wat leuk is en wat de mogelijkheden zijn.”

 

Opdrachten

De masterclass over Guerilla marketing vond Annelieke het meest interessant. “Als marketeer kan je hele leuke promotie bedenken voor opdrachtgevers en je weet altijd dat je groots moet denken.” De opdrachten waar Annelieke en haar medetrainees aan werken zijn groot en inspirerend. “Doordat echt álles mogelijk is en het grote opdrachten zijn, is het voor iedereen leuk om eraan te werken. Het Traineeship biedt mogelijkheden om in de mediabranche overal een kijkje achter de schermen te nemen. Daarnaast breid je ook je netwerk uit.”

 

 

Toekomst

Tot nu toe heeft Annelieke nog geen toekomstplannen, maar volgens haar moet je altijd groots blijven denken en dromen. “Ik houd ontzettend veel van reizen. Daarom is één van mijn dromen om achter de schermen te werken van het programma 3 op reis. Er is zoveel meer te zien buiten de toeristische plekjes.” Een andere droom van Annelieke is om in de productie van Studio 100 te werken. “Zij maken hele leuke programma’s voor kinderen en ik zou graag mijn steentje willen bijdragen.”

Een tip die zij meegeeft aan toekomstige deelnemers: waar een wil is, is een weg. “Je moet je dromen achterna gaan en niet bang zijn voor teleurstellingen, afwijzingen of kritiek.” Volgens Annelieke leer je hier alleen maar meer van. “Dus probeer gewoon wat je in gedachte hebt!”