15 november 2019
Blog MediaGroen sport & live events Content

Media en cultuursector zetten zich in voor het klimaat

Laatste update: 15 nov '19 - 15:15

Do It Now (Sing for the Climate), Big Yellow Taxi (Joni Mitchell) en Earth Song (Micheal Jackson). Wat hebben deze nummers met elkaar gemeen? Ze gaan allemaal over het klimaat. En het klimaatvraagstuk is hèt vraagstuk van deze tijd. Maar hoe kan je de media en cultuursector en duurzaamheid aan elkaar verbinden? Dit stond centraal tijdens de Groene Lunch op 12 november; een initiatief van MediaGroen. 

Integreren van duurzaamheid in muziek

Iemand die als sinds de start van zijn muzikale carrière bezig is met het integreren van duurzaamheid in muziek is singer-songwriter Florian Wolff. Van een cd-hoes van gerecycled papier met eco-vriendelijke inkt tot biologisch geproduceerde bandshirts  en een podium dat op zonne-, wind- en menselijke energie draaide. Tegenwoordig treedt hij vooral solo op met de Green Machine waarmee het publiek al fietsend de stroom voor zijn apparatuur voorziet.

Florian Wolff doet een optreden met the Green Wheel tijdens de Groene Lunch
Florian Wolff geeft een optreden met de Green Machine tijdens de Groene Lunch

Inspirerend is het zeker, maar zou zoiets ook schaalbaar zijn voor bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival? Het is je vast niet ontgaan: Rotterdam mag in 2020 het Eurovisie Songfestival organiseren. En Rotterdam heeft grote circulaire ambities:

“Voor het Eurovisie Songfestival wordt ingezet op een zero waste evenement”

Het evenement moet zo duurzaam en circulair mogelijk plaatsvinden vertelt Marijke Visser. De ambitie voor het meest duurzame songfestival is hiermee dus uitgesproken. Maar waar moeten we dan aan denken?

  • Het afval wordt gescheiden ingezameld (rest, papier, gft) op het evenemententerrein en in het centrum van de stad. Ook wordt het Rotterdamse restafval nagescheiden
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van single-use plastic op het outdoor festival terrein (geen rietjes, plastic servies, ballonnen etc.).
  • Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecycled materiaal (denk aan: servies, aankleding, decor)
  • Zoveel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel en 0 voedselverspilling (en wat er over is, word gedoneerd aan de voedselbank).

Nieuwsgierig naar de andere maatregelen? Deze staan in het bidbook van gemeente Rotterdam.

Impactcampagne ‘Warming Up’

Het klimaatvraagstuk kunnen we niet alleen aan de politiek over laten vindt Matthea de Jong. Om een grote groep te betrekken bij het klimaat is impactcampagne ‘Warming Up’ in het leven geroepen. Hier verbinden creatieve makers en artiesten kunst en cultuur met het klimaatvraagstuk.

“Media en cultuur brengt mensen samen. Muziek, verhalen en beelden raken je in je hart. Zo kom je in beweging’’ – theatermaker en schrijfster Marjolein Heemstra

Van mei tot oktober 2020 wordt er een campagne gevoerd met hoogwaardige kunst en mediaproducties (documentaire en fictiefilm. Filmmakers, theatermakers, vormgevers en reclamemakers, sluit je aan op www.warmingup2020.nl

MediaGroen

Ideeën en inspiratie voor duurzame oplossingen in de media-industrie worden uitgewisseld in MediaGroen. Een ontmoetingsplek voor mediamensen met een groen hart. Tenminste twee keer per jaar wordt er een Groene Lunch georganiseerd. Kijk op www.mediagroen.nl voor meer informatie.