30 juni 2017
Blog Content

Edward de boer (Inmotio) over Playertracking en Voetbalanalist

Laatste update: 18 mei '18 - 10:10

Inmotio heeft een system ontwikkeld waarmee de prestaties van topsporters wordt gemeten. Dit systeem wordt momenteel vooral toegepast in het topvoetbal, maar vindt steeds meer zijn weg naar de andere takken van sport. De techniek is op zich niet nieuw, maar het heeft nooit de aandacht gehad die het verdient. Nu met de nieuwe technische ontwikkelingen is het er wel de tijd voor.

Door middel van een RFID chip is het mogelijk om player tracking uit te voeren met nauwkeurige informatie over de spelers. Vanuit basisstations in combinatie met wearables wordt deze informatie gemeten, geanalyseerd en realtime gebruikt op het speel- en trainingsveld. Deze technologie onderscheidt zich omdat het direct beschikbaar en veel nauwkeuriger is dan beeldanalyse, je hebt er geen operators voor nodig en het is volledig geautomatiseerd.

De universiteit van Groningen heeft hierop aansluitend een speelveld ontwikkeld waarbij je vanuit de tracking onder andere kunt zien wat de afspeelopties zijn. Dit soort ontwikkelingen zijn een algemene tendens in de technische sportwereld om aan een groeiende vraag te kunnen voldoen. Er komen steeds meer analisten en zelfs hele teams achter de data te zitten die de spelers en de trainingen en wedstrijden analyseren.

Ruim een jaar geleden heeft de KNVB toegestaan dat wearables daadwerkelijk ingezet worden. Dat heeft het spel veranderd en geeft de mogelijkheid om al die (voorheen door analyse) data ook on-demand beschikbaar te stellen. Wat kun je verder met deze data en hoe kun je het publiek daarmee laten genieten?

Inmotio zet met het Europese ontwikkelproject Media Orchestration Sensor 2 Screens (MOS2S) samen met TNO, Amsterdam ArenA, GameON en KPN op het ontwikkelen van de technologie en het vertalen naar nieuwe diensten. Voor de consument als eindgebruiker wordt nu gewerkt aan twee type diensten:

First screen applications:

  • Een screen-overlay creëren waarmee mensen zelf hun beeld en informatie aan kunnen passen, bijv afstanden tussen spelers / linies, snelheden, ruimte in het veld, maar ook individuele gegevens als de gemiddelde hartslag van de spelers en die dan vergelijken met elkaar, of met de mensen in het publiek!

Second screen applications:

  • GameOn heeft een mooie tool ontwikkeld waarmee je data kunt bekijken op een tablet. Heel basaal kun je video op de tablet bekijken, inzoomen, terugscrollen of juist vooruitspoelen. Als je goed kijkt zie je dat het een gestitcht beeld is van twee camera’s. op deze manier kun je alle video van dichtbij bekijken. Je kunt op deze manier kijken alsof je in het stadion bent. Je kunt alle videobeelden manipuleren en ook tracking aanzetten. Je kunt dan precies aanklikken waarop je wilt focussen. Zoals de bal, een speler of een heel team. Ook badges en namen toevoegen is eenvoudig mogelijk. Op deze manier kun je een thuisanalist worden en die informatie kun je weer delen met je vrienden. Mixed reality toepassingen zijn nog in ontwikkeling, maar wordt wel al getest in de training van Ajax. Er zit zelfs al een tool in waarmee je de vermoeidheid van een speler kunt zien. Deze informatie is een geschat beeld, maar wel al vrij nauwkeurig op basis van algoritmes en bekende data.

Al de bovenstaande zaken bestaan inmiddels, maar ze zijn enkel nog op kleine schaal beschikbaar. Er moet eerst allemaal apparatuur geplaatst worden door vele stadions voordat dit verder op een grote schaal uitgerold kan worden.