27 februari 2020
Column Talent

‘Een oceaan vol mogelijkheden’

Laatste update: 27 feb '20 - 11:11

Volgens de Monitor Creatieve Industrie 2019 is de creatieve industrie een van de snelst groeiende en meest impactrijke sectoren van Nederland. Het aantal banen is de afgelopen jaren in zo’n mate toegenomen, dat het zelfs de gemiddelde jaarlijkse groei van de gehele economie overstijgt. Opvallend is dat veertig tot zestig procent van de in Nederland werkzame creatieve professionals buiten de creatieve industrie werkt. Dit laat zien dat ook binnen andersoortige bedrijven en sectoren de kracht van creativiteit van toegevoegde waarde is. Daarmee wordt de arbeidsmarkt nog breder: de creatieve professional kan op veel plekken terecht.

Nu zou je denken dat dit voor creatieve talenten die graag in deze industrie willen werken als muziek in de oren klinkt. Voor mij persoonlijk voelde het vinden van een passende baan daarentegen alsof ik langzaam verdronk in deze oceaan vol mogelijkheden. Want wat houden die duizenden verschillende functies nu eigenlijk in? Wat zoeken deze bedrijven in creatieve professionals? En welke past nu het beste bij mij? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op had.

Zoektocht begint bij jezelf

Wat voor mij een eye-opener was, is een workshop waar ik een aantal weken geleden aan deelnam: ‘Het Business Model You’. Een methode gebaseerd op het Business Model Canvas, die de negen bouwstenen gebruikt om het persoonlijke ‘bedrijfsmodel’ in kaart te brengen. Wie ben jij? Wat doe jij? En welke toegevoegde waarde lever jij? – Door onder andere deze vragen te beantwoorden, ontstaat het inzicht in de eigen set van kennis en vaardigheden en de mogelijkheid om persoonlijke doelen te stellen. Dit zorgt ervoor dat je een duidelijke visie vormt over jezelf op professioneel én persoonlijk vlak.

Mijn aanpak in het vinden van een baan bestond voorheen uit zoveel mogelijk vacatures vinden waarin ik mezelf wel ongeveer kon inpassen. Deze workshop heeft mij doen inzien dat de zoektocht echt begint bij mezelf. Door duidelijke, persoonlijke doelen te stellen kan ik gerichter solliciteren op functies waarbij de professionele match wederzijds is. Het is goed om te weten wat een bedrijf zoekt in een toekomstige werknemer, maar minstens zo belangrijk is wat je als creatief professional of talent zoekt in een toekomstige werkgever. Binnen die groeiende sector ben jíj immers gewild.

Tinder voor creatieve professionals?

In theorie zou mijn zoektocht dus een stuk makkelijker moeten zijn nu mijn persoonlijke ‘bedrijfsmodel’ helder is. De huidige procedure vormt via vacaturewebsites en social media naar mijn mening echter een enorm struikelblok. Vage functietitels, onduidelijke omschrijvingen en onrealistische wensen zorgen dat solliciteren onnodig ingewikkeld is. En het feit dat er nog minstens vijftig gegadigden zijn voor de job, zoals LinkedIn je maar al te graag laat weten, maakt het er niet aantrekkelijker op.

Een onderneming die het anders doet is Workbookers. Deze match-app probeert creatieve professionals, talenten en bedrijven op een efficiënte en effectieve manier bij elkaar te brengen. Professionals en talenten hebben de mogelijkheid om zich met meerdere beroepen en specialismen te profileren, waarna zij zélf door bedrijven gevonden en benaderd kunnen worden. Een uitkomst wanneer je, zoals ik, binnen meerdere interessegebieden inzetbaar wilt en kunt zijn.

Hoewel ik mij als deelnemer van het Talent Development Program (TDP) wel bewust ben van de eindeloze mogelijkheden die de creatieve industrie biedt, was de Monitor toch een fijne bevestiging. Deze dynamische, invloedrijke sector zal ik met trots en vertrouwen betreden. En dreig ik toch te verdrinken, dan klamp ik mij vast aan de boei die het TDP heeft uitgegooid.

 

Deze column is geschreven door Selina Hehakaja (28), creative professional en deelnemer van het Talent Development Program 2019-2020. Benieuwd naar andere columns over talentontwikkeling? Kijk dan in ons nieuwsoverzicht.