9 april 2021
smartocto analytics Data Content Data

Smartocto boekt resultaat met project rond contentbehoeften

Rutger Verhoeven, smartocto
Laatste update: 12 apr '21 - 10:10

Het analyticsbedrijf smartocto begon onlangs een bijzonder project rond de contentbehoeften van bezoekers van nieuwssites. Met notificaties via het smartocto-platform krijgen journalisten tips om verhalen ook eens vanuit een andere invalshoek te schrijven. Het resultaat is spectaculair: meer ‘engagement’, trouwere bezoekers en meer pageviews, vertelt Rutger Verhoeven van smartocto. In de radioshow van MediaMatters sprak hij over de groeiende rol van gebruikersdata bij de productie van nieuws.

Data in overvloed

De beschikbaarheid van data over lees- en kijkgedrag is allang geen probleem meer op redacties. Data in overvloed. Maar wat heb je aan al die gegevens als je die niet kan omzetten bruikbare inzichten voor redacties?  Rutger Verhoeven: “Wij willen van data naar actie. We geven nieuwsredacties inzicht in hoe ze beter kunnen presteren. Hoe ze relevanter kunnen zijn voor hun gewenste publiek. Voor ons is de belangrijkste uitdaging om die relevantie naar redacties te brengen.”

Een aantal maanden geleden startte smartocto met het ‘Triple N Project‘ (News Needs Notifications). Drie klanten werken er aan mee: Omroep Brabant, de Vlaamse krant De Morgen en de Indonesische nieuwssite IDN Times. Het project is gebaseerd op het gedachtengoed van Dmitry Shishkin, die ook direct betrokken is. Shishkin bedacht bij de BBC Worldservice het ‘User Needs Model‘. Shishkin kwam er achter dat de BBC erg gericht was op het harde nieuws terwijl lezers ook behoefte hadden aan andere artikelen. Ze willen natuurlijk op de hoogte blijven, maar zijn daarnaast op zoek naar inspiratie, ontspanning en willen ook iets leren.

Het contentbehoeften-model van Dmitry Shishkin.

Contentbehoeften

“70% van de output van de gemiddelde newsroom valt in die ‘hou me op de hoogte’-categorie”, zegt Rutger. “Toch zijn die artikelen maar verantwoordelijk voor 10% van het online-bezoek.” Redacties brengen volgens hem veel te veel feitelijk nieuws. “Het publiek wil ook weten wat er gaande is op social media, ze willen meer weten over een bepaald onderwerp, ze willen inspiratie. We kunnen deze gebruikersbehoeften herkennen op basis van onze data, in real time. smartocto zet dat om in notificaties voor redacteuren. We geven ze de tip om bij artikelen die het publiek echt aanspreken, een follow-up te maken vanuit het perspectief van een specifieke gebruikersbehoefte.”

De voorlopige resultaten geven aan dat de notificaties ook echt werken. Rutger: “De redacteuren reageerden op de notificaties en begonnen meer inspirerende en perspectief gevende verhalen te produceren. Wat gebeurde er? Engagement, loyaliteit en pageviews gingen omhoog. Bij Omroep Brabant is hierdoor ook iets in de organisatie veranderd. Zij hebben nu elke dag twee redacteuren die twee verhalen moeten schrijven vanuit het perspectief van de gebruikersbehoefte.”

Conversie

smartocto zag bij de andere deelnemers in het project ook de conversie toenemen, aldus Rutger Verhoeven. “We weten dat artikelen die vanuit een bepaald perspectief zijn geschreven, daadwerkelijk meer abonnees kunnen opleveren dan andere artikelen. We kunnen nieuwsorganisaties helpen om dat te doen op auteursniveau, op sectieniveau, op kanaalniveau. En dat is echt krachtig. Dus we kunnen zeggen: op Facebook moet je artikelen schrijven vanuit een bepaald perspectief, want dat levert een trouw publiek op. En als ze op je eigen platform zijn, moet je nog meer ‘geef me perspectief’-artikelen schrijven, want dat kan ze abonnees maken.”

Binnenkort publiceert smartocto de resultaten van het Triple N Project in een white paper.

Luister hieronder naar het hele interview met Rutger Verhoeven.