13 januari 2021
newbe mediamatters radioshow Content Business

De vlucht naar voren van Jeroen Koopman (NewBe)

Laatste update: 23 feb '21 - 9:09

Op de valreep van het ‘coronajaar’ 2020 scoorde Jeroen Koopman van NewBe nog een megadeal. Zijn productiebedrijf mag voor Netflix een reboot maken van de Australische serie Heartbreak High. In een jaar dat velen pas op de plaats maakten, koos Jeroen met NewBe voor de vlucht naar voren, vertelde hij in de MediaMatters-radioshow. “We hebben besloten om te investeren in creativiteit en nieuwe producties in plaats van af te wachten.”

Jeroen zag in 2011 al dat de wereld van de tv, film en online video één zou worden. Met films als Misfit en series als Toon zette hij NewBe op de kaart. De deal met Netflix in december is de voorlopige kroon op zijn werk. Toch ervaart hij dit niet als een droom die uitkomt. “Ik denk dat als je midden in het proces van een einddoel zit, je al nieuwe doelen hebt gesteld terwijl je de eerste nog aan het nastreven bent.”

Perspectief

Volgens Jeroen is het succes van NewBe te danken aan het perspectief waarmee zijn bedrijf te werk gaat. “Ik denk dat we altijd hebben gefocust op de doelgroep die we met onze producties willen bereiken en niet zozeer het platform waar we mee willen samenwerken.” Hoewel de klanten van NewBe de videoplatforms of omroepen zijn, ziet het bedrijf de kijker vooral als zijn primaire klant. Door die strategie te volgen, is NewBe altijd in staat geweest om de juiste kijker te bereiken op het juiste platform, aldus Jeroen.

In de afgelopen 5 jaar is er een transitie geweest in de Europese film- en televisie-industrie. De Scandinavische landen waren de eerste landen, volgens Jeroen, die meer internationaal georiënteerd waren met hun lokale content. Daarvoor maakten vrijwel alle Europese landen lokale films en series vertelt Jeroen. “Ik denk bijvoorbeeld dat het tien of zelfs vijf jaar geleden ondenkbaar was dat we naar een Spaanse televisieshow of een Duitse horrorfilm of al het Scandinavische spul zouden kijken.”

Door deze transitie, en de opkomst van streamingdienst als Netflix, zijn de landsgrenzen vervaagd op het gebied van internationale media. “En omdat we al veel voor die streaming diensten werken, hadden we het gevoel dat we ons samen met hen konden richten op een meer internationaal publiek”, vertelt Jeroen. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de reboot van de Australische serie Heartbreak High. “Heartbreak High is dus niet onze eerste internationale show maar ik zou wel zeggen tegen de grootste internationale show die we tot nu toe hebben gedaan. En daarom zet het zeker de toon van waar we naartoe willen met NewBe.”

Reboot van de organisatie

De coronapandemie heeft natuurlijk ook voor NewBe impact gehad. Vanwege de eerste lockdown waren zij genoodzaakt om alle filmproducties tijdelijk stop te zetten. Dit gaf Jeroen echter niet de reden om het somber in te gaan zien. Juist het tegenovergestelde, vertelt hij. “Het klinkt een beetje raar, maar ik had eigenlijk een vrij positief en optimistisch gevoel. Het gaf me het gevoel dat we weer een startup te waren.”

Het bedrijf ging terug naar de basis, terug naar het kernteam, om te gaan kijken waar zij het verschil kunnen maken op het gebied van creativiteit. Jeroen zag dit meer als een soort reboot voor de organisatie vertelt hij. “En ik denk dat we besloten hebben om in plaats van te wachten, het te proberen. We hebben besloten om te investeren in creativiteit en nieuwe shows te ontwikkelen. Ik zou zeggen: duik vooruit in plaats van te wachten.”

Ideeën

Uiteindelijk heeft dit ook zijn vruchten afgeworpen voor NewBe, want toen het bedrijf weer kon filmen, resulteerde dat in veel nieuwe ideeën en optimisme binnen het team. Sterker nog, in de laatste twee kwartalen van 2020 hebben zij zelfs hun oorspronkelijke doelstellingen overtroffen.

Het interview met Jeroen Koopman was de eerste in de serie ‘Hollands Finest‘. Dit is een initiatief van MediaMatters om Nederlandse bedrijven op het gebied van mediatech en contentproductie met buitenlandse ambities in het zonnetje zetten. Luister hieronder het hele interview (in het Engels):