28 september 2018
Interview immersive media Content

5 vragen aan Cas Ketel, onze nieuwe Immersive Media expert

Cas Ketel
Laatste update: 1 okt '18 - 8:08

Een warm welkom voor onze nieuwe collega Cas Ketel. Hij is de opvolger van Pieter Siekerman, die per september is begonnen als CTO bij &samhoud media. Cas zal ons helpen met alle activiteiten rondom het thema ‘Immersive Media’. We stelden Cas vijf vragen:

1. Wie ben jij?

Ik ben Cas Ketel, in 2015 afgestudeerd als Industrieel Ontwerper met een onderzoek naar de impact van virtual reality op empathie. Hier een link voor de geïnteresseerden. Na mijn afstuderen was ik overtuigd van de impact/kracht van virtual reality en besloot ik voor mijzelf te beginnen. Ik heb sindsdien een aantal prachtige producties mogen doen voor klanten als ING, KitKat en Coca Cola. Dit was variërend van het ontwikkelen van corporate trainingen tot entertainende en interactieve simulatoren/experiences. Ik ben een ontzettende techfreak die niet bang is zijn handen vuil te maken. Daarnaast zoek in mijn opdrachten constant nieuwe technische en creatieve uitdagingen om nieuw territorium te verkennen.

In mijn vrije tijd schilder ik graag, hierbij maak ik gebruik van een combinatie van technieken als airbrush, graffiti en olieverf.

Airbrush indiaan

Ik begon met airbrush op mijn twaalfde, waar mijn vrienden in de supermarkt werkten, stond ik op de markt airbrush tattoos te verkopen of gitaren te spuiten. Rond mijn zestiende ging ik meer experimenteren met graffiti en inmiddels werk ik steeds meer met olieverf of een combinatie van alles op canvas.

2. Waar komt jouw interesse voor VR/AR/MR/XR vandaan?

Als kind was ik altijd al een dromer en een gamer. Ik vond het heerlijk om af en toe aan de werkelijkheid te ontsnappen en te verdwalen in mijn eigen fantasie. Immersive Media is voor mij media waarbij je je eigen werkelijkheid even vergeet. Dit kon altijd al met een meeslepend boek en een aangrijpende film of game. Virtual en augmented reality zijn voor mij tools om die drempel te verlagen en mensen verder te helpen. Met VR/AR kun je mensen laten ontsnappen naar een andere wereld, dat biedt voor de industrie ook kansen op het gebied van training. Het wordt steeds eenvoudiger om virtueel en interactief te trainen door een situatie te simuleren, hier liggen naar mijn idee nog steeds veel onbenutte kansen.

3. Wat is jouw specialisatie?

Ik heb een breed technische achtergrond en vind het fantastisch om zelf met elektronica, software en bijvoorbeeld videografie aan de slag te gaan. Ik merk dat mijn inhoudelijke technische kennis goed van pas komt in de ontwerpfase van een project. Verder denk ik dat mijn afstudeerproject een goed voorbeeld is van een project waar elementen als techniek, onderzoek, storytelling en ontwerp goed naar voren komen. Voor mijn afstuderen heb ik een installatie gebouwd waarbij je een klein stukje van een vluchtelingenreis achter in een vrachtwagen mee krijgt.

 

abreathtakingjourney

De virtuele omgeving komt overeen met de fysieke omgeving, je zit tussen pallets en kratten met mandarijnen die je ook voelt en ruikt. Op het moment dat de vrachtwagen begint te rijden voel je de cabine schudden en trekt er een tocht door de ruimte. Daarnaast meten we de ademhaling van de speler, dit wordt aan het einde gebruikt als een spelmechanisme. De vrachtwagen wordt doorzocht waarbij je je adem fysiek moet inhouden om niet ontdekt te worden. Al met al was het qua technologie een vrij complex project in een vroeg stadium van de VR industrie. Met mijn brede kennis van ontwerp en technologie vind ik mijn kracht in het aansturen van een multidisciplinair ontwerp en ontwikkel team.

4. Hoe en wanneer was jouw eerste Augmented Reality of Virtual Reality ervaring?

Mijn eerste echte ervaring met virtual reality was tijdens mijn stage bij Innovation Booster in 2014. Ik had zonder enige kennis van game development een van de eerste commerciële VR brillen (Oculus DK2) gekocht. In de avonduren na mijn stage heb ik mij in game development verdiept en begon ik met het nabouwen van het kantoor van mijn stageplek in 3D. Vervolgens heb ik een virtuele achtbaan door het kantoor gemaakt waarbij je het gevoel had dat je ongeveer zo groot was als een kat. Innovation Booster vierde destijds hun twee jarig jubileum, dit was mijn verjaardagscadeau.

5. Wat ga jij de community van Immersive Media brengen?

In eerste instantie hoop ik de projecten van mijn voorganger Pieter met dezelfde energie voort te kunnen zetten en tot een goed einde te brengen. Met een net iets andere kennis en netwerk hoop ik toch weer een nieuwe invalshoek te kunnen bieden aan deze lopende projecten. Ik hoop jullie onder andere te ontmoeten in de MediaBoosters, in het Fieldlab Virtual Worlds of een van de andere bijeenkomsten.

Altijd al zelf willen experimenteren met vr/ar kom dan naar de MediaBooster Immersive media.