Als kind vond ik niets leuker dan het maken van een schatkaart. Ik fantaseerde over eilanden met gevaarlijke obstakels die overwonnen moesten worden om bij de schat te komen. Aan de schat zelf besteedde ik overigens weinig aandacht, dat was gewoon een X, zomaar ergens op de kaart. De weg, het avontuur naar de X, daar ging het om.
Donkere grotten, diepe valkuilen, bloeddorstige spinnen en dreigende kannibalen die soep van je wilden maken; ze kregen allemaal een plekje op de kaart. Dat mijn moeder vervolgens met een brandende lucifer de hoeken van de kaart schroeide zodat de kaart er oud en echt uitzag, was pure magie!
Als laatste tekende ik een stippelroute vanaf de schipbreuk naar de X. Bij ieder obstakel dacht ik na over hoe ik dit kon overwinnen, bijvoorbeeld door een bamboebrug te bouwen over een razende rivier. Iedere uitdaging leverde weer een puzzelstukje op om verder te kunnen: een pijl in de juiste richting of een hint voor het volgende obstakel.
Op school leerde ik dat niet de weg, maar het doel het belangrijkst is. Lezen, rekenen, rijtjes van 20 woordjes Frans uit je hoofd leren – allemaal om een S.O., toets of uiteindelijk examen te halen. Tijdens de tekenlessen leerde ik ook dat de theorie achter tekenen belangrijker is dan de daadwerkelijke handeling van het maken. De potloden mochten meestal in mijn etui blijven.
De studie psychologie maakte het leren nog overzichtelijker: het antwoord op de meeste tentamenvragen was simpelweg a, b, c of d. Geen spannende zoektocht naar het onbekende; reproductie van het bekende werd keer op keer beloond.
Na niet al te lange tijd stopte ik uit teleurstelling met de studie en besloot docent te worden: als je immers iets wil veranderen, moet je het zelf doen. Ik schreef mijn scriptie over zelfgestuurd leren – waarbij het onderzoekende proces en niet het vooraf gewenste resultaat centraal staat – en solliciteerde bij het Mediacollege.
Fast-forward naar een jaar geleden: het XR lab gaat van start op het Media Park. Het lab is een initiatief van het Mediacollege Amsterdam, MBO College Hilversum – ROC van Amsterdam en Media Perspectives. Dit leerbedrijf is een experiment om de aansluiting van het mediaonderwijs op het werkveld te verbeteren. Studenten en docenten experimenteren met state-of-the-art technologie voor echte cases van bedrijven.
XR staat voor het volledige spectrum van immersieve media, van augmented tot virtual reality. De X staat ook voor het onbekende; dat wat we nog niet weten, maar misschien samen kunnen ontdekken.
In het lab is experimenteren het belangrijkst. Niet zozeer het eindproduct, maar de lessen uit het onderzoek en ontwerpbeslissingen tijdens de weg ernaartoe, dat is de grootste leeropbrengst. Het leren omgaan met obstakels en uitdagingen: ‘Dit heb ik nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan’. Het scrumboard met backlog is onze schatkaart, de prototypes en onverwachte ontdekkingen zijn onze schatten.
Ga je mee op zoek?
Door: Rufus Baas, projectleider XR lab (powered by TAKE 5)