10 april 2018
Blog Business

De groeiproblemen van een startup

Laatste update: 1 jun '18 - 13:13

Voor veel startups is het heel moeilijk om de stap te zetten naar succesvolle groei. Maar 4% lukt het om boven de 3 miljoen euro omzet uit te komen. De volgende stap naar meer dan 10 miljoen euro omzet is maar voor 0,4% weggelegd. In de workshop ‘Scaling Up’ legde Bart van Nol van de ScaleUp Company uit wat er bij komt kijken om je bedrijf te laten groeien. “Ondernemers kunnen moeilijk afstand nemen en worstelen dus continue met dezelfde problemen.”

De workshop vond plaats op donderdag 5 april in de Switch op het Media Park in Hilversum en werd georganiseerd door GrowthMatters. Tijdens een rondje met de aanwezige startups en scale-ups wordt al gauw duidelijk dat veel van hen met dezelfde problemen te maken hebben. Personeel en product zijn veelgenoemde thema’s. Voor veel bedrijven is het werven van goede medewerkers en het behouden van bestaande een grote uitdaging. Ook het schaalbaar maken van het product of dienst – cruciaal voor de stap naar snelle groei – wordt als een probleem ervaren.

De methode van Verne Harnish

De ogen van Bart van Nol werden geopend toen hij in de Verenigde Staten een workshop volgde van ondernemer Verne Harnish. “Hij somde alle problemen op waarmee ik als ondernemer te maken had”, vertelt Van Nol. “En hij had ook een methode om die problemen aan te pakken.” Die methode van Harnish staat in het boek ‘Scaling Up‘ en is ook de basis voor de aanpak van de ScaleUp Company.

“Het gaat om het oplossen van de grote problemen”

Het gaat om het oplossen van de grote problemen, aldus Van Nol. Die zitten voor een startend bedrijf vaak op het gebied van mensen, strategie, uitvoering en geld. “Vaak zit de oplossing van het probleem in de fase die eraan voorafgaat. Dus heb je een probleem met de uitvoering, kijk dan nog eens goed naar je strategie. Heb je een geldprobleem, dan zit er waarschijnlijk iets niet goed in de uitvoering.”

De vier kernvragen

Op de vier thema’s mensen, strategie, uitvoering en geld moet iedereen ondernemer zich bewust zijn van de kernvraag, zegt Van Nol. Voor mensen: zou je iedere werknemer vandaag nog met enthousiasme aannemen? Voor strategie: kan iedereen in het bedrijf de strategie verwoorden in één en dezelfde zin? Voor uitvoering: behalen we een winstgevendheid die de beste is in de branche? En voor geld: hoe kan je harder groeien zonder extern kapitaal?

Volgens Bart van Nol moet je als ondernemer een BHAG hebben, een Big Hairy Audacious Goal. Dat is de droom die je wilt bereiken. Zonder die drive en passie is het erg moeilijk om je doelen te bereiken, vindt Bart.

Aan de slag

De ondernemers in de zaal, onder wie Thijs Spooren van Vixy en Frank du Mosch van Locali, vertellen na afloop dat ze snel aan de slag willen met het boek en de adviezen van de ScaleUp Company. Vrijwel allemaal herkennen ze het verhaal van Bart van Nol. Een goede aanzet om de volgende stap te zetten, beamen ze. Want groeien, dat willen de ondernemers allemaal.