7 juli 2020
cross media cafe Business Content

Verslag Cross Media Café: Media-CEO’s blikken vooruit

Laatste update: 20 nov '20 - 12:12

Nu de eerste omschakelingen binnen mediabedrijven door de coronacrisis in gang zijn gezet, is het tijd om naar de toekomst te kijken. Ontwikkelingen die al gaande waren, zijn in een stroomversnelling gekomen en er wordt meer media geconsumeerd dan ooit. Hoe gaat het nu verder in medialand? Tijdens het Cross Media Café spraken wij erover met vijf belangrijke partijen.

De behoefte verandert

Meer interactie en beleving, dat is volgens Georgette Schlick, CEO van Fremantle Nederland & België, waar mensen in meerdere mate behoefte aan hebben. Ze noemt als voorbeeld play-along programma’s, waarbij je als kijker het gevoel hebt dat je met een show kan meespelen. Deze formats waren al in populariteit aan het stijgen en zullen volgens haar in de toekomst alleen maar groter worden.

Ook Martijn van Dam, Lid Raad van Bestuur bij NPO, herkent deze behoefte. Het platform NPO samen, voortvloeiend uit de Eurovisie Songfestival Innovatie Challenge, waarbij je met meerdere mensen tegelijkertijd naar een programma kan kijken en erover kan chatten, blijkt het goed te doen met gemiddeld 1000 gebruikers per dag. Volgens Martijn is dit nog maar het begin en is content gericht op interactie en beleving de toekomst: ‘Wij gaan hier zeker mee experimenteren en hebben de omroepen nu ook eigenlijk uitgedaagd: hoe kun je nog meer van dit soort gezamenlijke belevenissen creëren rondom programma’s en content?’

Nieuwe producten en experimenten

‘De consumententrends die al lang gaande waren, zijn nu ineens extreem versneld,’ aldus Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland. Dit merkt RTL vooral aan VOD-dienst Videoland, die een groei van 25 tot 30% heeft doorgemaakt. Daarnaast is ook de kijktijd met 40% gestegen. Om in te spelen op deze groei, starten ze na de zomer met het aanbieden van nieuwe abonnementsvormen. Naast een uitgebreider familie-abonnement komt er een goedkoper abonnement met gerichte advertising.

“Sven Sauvé: De afgelopen periode was een rollercoaster”

Volgens Sven is de advertentiemarkt alweer voorzichtig aan het herstellen. Hij wijst er wel op dat er nog steeds sprake is van een substantiële daling ten opzichte van de oorspronkelijke plannen. Ondanks de crisis blijft RTL investeren in online lineaire tv en lokale content, Sven: ‘De afgelopen periode was een rollercoaster, maar we hebben rotsvast vertrouwen in de strategie die we hebben uitgestippeld.’

Samenwerking in de keten

René Delwel, Managing Director van United, vindt dat mediabedrijven in de toekomst moeten zorgen dat ze snel kunnen schakelen. Ze moeten ook breed inzetbaar zijn, om te kunnen anticiperen op veranderingen. René: ‘We moeten accepteren dat we op een andere manier dingen gaan maken dan dat we in het verleden deden. Je moet de instelling hebben dat alles mogelijk is.’

Opvallend vindt hij de samenwerking die ontstaat tussen partners in de keten, waarbij formats nu gezamenlijk worden ontwikkeld: ‘Voorheen was het ‘u vraagt, wij draaien’, nu worden we als partij erbij gehaald om mee te denken over wat klanten precies nodig hebben. Dat vind ik heel interessant aan deze periode.’

“Lennart van der Meulen: De cultuursector is een soort media-organisatie geworden”

Als publieke omroep heeft de VPRO geen harde klappen gekregen, maar veel van hun partners uit de culturele wereld zijn wel flink geraakt. De traditionele en fysieke branches zoals podia, festivals en events, bleven achter bij de omschakeling naar online. Toch moeten zij nu ineens digitaliseren. Lennart van der Meulen, Algemeen Directeur van VPRO: ‘Als laatste sector, is nu ook de cultuursector een soort mediaorganisatie geworden die moet gaan produceren voor verschillende platforms.’

Lennart noemt dit een interessante ontwikkeling voor de keten, aangezien deze organisaties ineens behoefte hebben aan redacties, techniek en schaal. Tegelijkertijd worden ze ook een directe concurrent van de VPRO.

Volgens Lennart vergt het wel wat creativiteit en moeten deze culturele organisaties echt nieuwe formats en elementen gaan verzinnen: ‘Een simpel YouTube filmpje of een livestream werkt niet meer, maar een pubquiz met instarts werkt momenteel fantastisch.’

Bekijk hier de video van het Cross Media Café.

Beeld: Elco van Staveren van denkschets.nl heeft de besproken onderwerpen van het Cross Media Café in beeld vastgelegd. Klik op de plaatjes voor een grotere versie.