4 maart 2021

Highlights MediaTalk: hoe bouw je een audio-community met Clubhouse?

Laatste update: 21 mrt '21 - 10:10

In de MediaTalk van 2 maart spraken wij met online community-expert Maartje Blijleven over de app Clubhouse. De audio-app met meer dan 8 miljoen wereldwijde gebruikers, groeit gestaag. Volgens Emerce zijn er inmiddels al 1 miljoen Nederlandse gebruikers. We zijn er natuurlijk zoals altijd weer vroeg bij! Maar velen, ook de Nederlandse trendsetters, zijn nog wel wat zoekende wat je nu precies met de app kunt. Vandaar onze MediaTalk: voor de reeds actieve deelnemers die op zoek zijn naar de heilige graal van dit nieuwe medium, en voor professionals die er al wel van gehoord hebben, maar nog niet zijn toegetreden tot Clubhouse-community.

Maartje noemt Clubhouse een combinatie van een online community, een Facebook groep en een podcast. Ze heeft zelf in twee maanden tijd een achterban van meer dan 7700 volgers opgebouwd. Waarom kun je zo snel groeien op Clubhouse en hoe zet je deze app op een professionele manier in? Lees hieronder de tips van Maartje!

Nog geen lid van Clubhouse?

Lid worden kan alleen als je wordt uitgenodigd door een andere gebruiker. Eenmaal lid, kun je op zoek gaan naar ‘rooms’ binnen je eigen interessegebied, waarin live audio-gesprekken over dat onderwerp gevoerd worden. Door onderwerpen te selecteren die binnen jouw interessegebied liggen, vind je rooms die hierop aansluiten. Via een kalender kun je zien op welke tijdstippen er sessies in deze rooms zijn ingepland. Maartje: “Visualiseer een gebouw waar een conferentie gaande is met heel veel verschillende ruimtes. Jij staat in de hal en kijkt naar een enorm bord waarop staat wat er in welke ruimte plaatsvindt.”

Iedereen kan aan elke openbare room deelnemen. Je kunt actief meedoen aan het gesprek, door een handje op te steken, maar je kan ook alleen luisteren. Veel van die rooms worden op vaste tijdstippen georganiseerd, vergelijkbaar met een wekelijks terugkerend radioprogramma. Elke room kent een moderator en meestal zijn er enkele speciale sprekers uitgenodigd op het centrale podium. Als je je hand opsteekt, word je door de moderator ook op het centrale podium uitgenodigd en kun je jouw ervaringen over het onderwerp van die room delen. Het heeft dus iets weg van een radio-talkshow, maar de interactie tussen publiek en sprekers is veel levendiger. Het is minder zenden, maar veel meer een dialoog. En dat over duizenden onderwerpen; je kunt het zo gek niet bedenken of ‘there’s a room for that’. Je kunt op elk moment een room binnenkomen of verlaten, vergelijkbaar met een breakoutsessie tijdens een congres. Toch voelt het niet vluchtig, en dat is omdat de gesprekken soms behoorlijk diepgaand zijn over een onderwerp (hoewel er natuurlijk ook genoeg borrelpraat-rooms zijn). Om uit die hoeveelheid rooms te kunnen kiezen is het handig om in het begin mensen met de zelfde interesses te volgen: vrienden, collega’s, moderators of inspiratiebronnen.

Tot zover de basics, zie hieronder ook een handige video hoe het nu precies werkt.

Waarom interessant voor professionals?

Volgens Maartje neemt Clubhouse toe in populariteit, omdat het een goed alternatief is voor de fysieke ontmoetingen die nu niet mogelijk zijn. Ook het FOMO-effect wordt geprikkeld bij gebruikers: sessies kunnen niet teruggeluisterd worden dus je moet echt zorgen dat je er ‘live’ bij bent. Daarnaast noemde ze nog een aantal belangrijke punten:

  • De gesprekken die gevoerd worden vormen een enorme bron van informatie voor je eigen werk als journalist, communicatiespecialist of marketeer;
  • Je komt gemakkelijk in contact met mensen die zich niet in jouw eigen netwerk bevinden. Dit geeft je toegang tot een groot gevarieerd publiek;
  • Je kan heel snel groeien en een enorm netwerk van followers opbouwen, veel sneller dan bij andere sociale mediakanalen, zoals LinkedIn;
  • Mensen die normaalgesproken niet zo toegankelijk zijn, zoals bekende personen en influencers, zijn nu gemakkelijk te bereiken;
  • Ben je een programmamaker of journalist? Door sessies bij te wonen merk je gelijk welke mensen gemakkelijk en goed kunnen spreken. Handig als je iemand zoekt om te interviewen of om aan te schuiven bij een programma.

Zakelijk gebruik

Je kan alleen een persoonlijk profiel aanmaken op Clubhouse. Als organisatie of merk is het daarom slim om bijvoorbeeld medewerkers naar voren te schuiven die actief rooms gaan hosten en zo vrij organisch toch een community rondom de organisatie of je merk kunnen opbouwen. Zo had Jeroen Pauw een room na afloop van het eerste verkiezingsdebat van RTL4.

Naast het opzetten van rooms, kun je ook een ‘club’ beginnen. Dit is een aparte community waarbij de leden een gemeenschappelijke interesse hebben. Iedereen kan een club volgen, maar om lid te worden van een club moeten de beheerders je toelaten. Als je lid bent van een club, word je op de hoogte gebracht van nieuwe bijeenkomsten. Een club zou daarmee een directe link naar je organisatie of merk kunnen hebben. Helaas is het op dit moment nog lastig om zelf een club te starten (enorme wachtlijsten; Clubhouse is goed in schaarste creëren), maar dit biedt dus mogelijkheden voor organisaties!

Tips om zelf een room starten  

Wil je zelf een room starten? Je kan altijd even oefenen met een connectie door samen in een privé-room te gaan. Als je klaar bent om een openbare room te starten, let dan op de volgende dingen:

  • Bedenk een pakkende titel. Dit is het eerste wat geïnteresseerden in hun overzicht te zien krijgen, dus ze moeten direct getriggerd zijn;
  • Laat sessies maximaal een uur duren. Dat is een goede lengte om de aandacht van je publiek vast te houden;
  • Kondig ruim van tevoren aan dat je een sessie gaat hosten, zo kunnen mensen hem aan hun eigen kalender toevoegen en ontvangen ze een melding als de sessie start;
  • Vraag of je gasten zelf anderen willen uitnodigen voor de sessie, zo bereik je ook weer mensen buiten je eigen netwerk. Dit werkt vooral goed voor nichesectoren met een specifieke doelgroep;
  • Chatten binnen Clubhouse kan niet, dus je moet zorgen dat jouw profiel gelinkt is aan je Instagram of Twitterkanaal. Zo kunnen mensen ook buiten Clubhouse met je in contact blijven en je eventueel een bericht sturen;
  • Probeer eens verschillende tijdstippen uit. Zo weet je op welk moment je ‘fanbase’ het beste bereikbaar is.

Tot slot moedigt Maartje aan om eens uit je eigen bubbel te stappen en rooms te volgen over onderwerpen die niet binnen je eigen interessegebied liggen. Zo krijg je weer hele nieuwe inzichten en ontmoet je nog meer mensen!

Wat kritische noten

Clubhouse is voorlopig alleen beschikbaar voor iPhone. Binnenkort is de app ook te downloaden op Android toestellen. Onder het mom van voorzichtig uitrollen om de servers niet te veel te belasten, weet Clubhouse ook hier weer flinke schaarste en FOMO te creëren. Het is ook nog even gissen naar wat het structurele businessmodel van Clubhouse gaat worden. Op dit moment hanteren ze vrij strikte regels en zijn duidelijk commerciële activiteiten niet toegestaan.

Ook is het niet mogelijk om vanuit de app zelf je eigen rooms op te nemen en later als podcast aan te bieden. Met een work around, lukt dat natuurlijk altijd, maar je moet daarvoor echt zelf vooraf toestemming vragen aan al je sprekers, en dat is dus lastig als iemand uit het publiek ook deel gaat nemen aan het gesprek. Clubhouse neemt overigens alle rooms op om eventueel achteraf mensen blijvend te kunnen verwijderen in geval van racisme, smaad, etc. Ze zeggen de opnames wel daarna direct te verwijderen.

Tot slot, om iemand een uitnodiging te kunnen sturen, moet je niet alleen het telefoonnummer van die persoon opgeven, maar je moet toegang geven tot je volledige contactenlijst van je iPhone! Je verstrekt dan persoonsgegevens van derden aan Clubhouse (in strijd met de AVG) en in hun privacy policy geven ze niet aan wat ze met die gegevens doen. Daar moet je dus wel zelf even bij stil staan.