3 oktober 2017
Interview immersive media Content

5 vragen aan Avinash Changa oprichter van WeMakeVR

Laatste update: 30 mei '18 - 13:13

Avinash Changa is oprichter en algemeen directeur van WeMakeVR. WeMakeVR is sinds 2013, na de release van het eerste Oculus Rift prototype, bezig met het creëren van Virtual Reality ervaringen. We stelden Avinash vijf vragen:

1. Op welk project ben je het meest trots en waarom?
Volgens Avinash heeft het antwoord op bovenstaande vraag een beetje meer context nodig. Hij vertelt dat VR tegenwoordig wordt geschaard onder de XR-noemer, de verzamelnaam van AR, VR en MR. Volgens Avinash zal hier over een paar jaar ook weer een andere term voor zijn. “In essentie gaat het over ‘ervaringen’. Het gaat dus niet over film, tv, theater of gaming.” Dit brengt Avinash bij een paar projecten waar hij bijzonder trots op is:

‘Ashes to Ashes’. Dit project werd gestart door WeMakeVR als een intern experiment en werd verder ontwikkeld op de VR Days Europe in 2015.

Ashes to Ashesfrom WeMakeVRon Vimeo.

‘Hernia Repair’. WeMakeVR en MDLinking hebben de eerste 360º VR-ervaring met meerdere lagen gecreëerd. Een project dat het mogelijk maakt om een medische ingreep vanuit meerdere perspectieven in VR te bekijken.

Volgens Avinash zijn dit projecten die grens en medium-overschrijdend werken en niet over de technologie gaan, maar over de ervaring. Daarnaast zijn het projecten die mensen aanspreken die niet per se interesse of affiniteit hebben met technologie of de online wereld.

2. Wat hoopten jullie met dit project teweeg te brengen bij de kijkers?
“Wat deze projecten gemeen hebben, is dat ze gericht zijn om mensen de ogen te openen voor de mogelijkheden die tot voor kort als science fiction werden beschouwd.” Volgens Avinash gaan de projecten voorbij aan de initiële wow-factor van het opdoen van een headset of interactie met technologie. De projecten zorgen ervoor dat mensen zich focussen op de waarde die wordt ontsloten. Hij geeft een voorbeeld: “Door toepassingen als ‘Hernia Repair’ kunnen studenten betere chirurgen worden wanneer ze afstuderen. Hierdoor wordt het structureel verbeteren van het zorgniveau de focus, i.p.v. de technologie die erbij komt kijken.  Ashes to Ashes is voor veel makers en critici een eyeopener geweest. De focus ligt daar op een goed verhaal, wat in 2D niet dezelfde impact zou hebben gehad. Avinash: ”Het heeft het medium naar een volgend niveau getild, en dat we een Gouden Kalf nominatie hebben gehad daarvoor is natuurlijk te gek!”

3. Hoe reageren kijkers op het project?
“First-time users zijn verrast en zeggen bijna zonder uitzondering dat ze niet hadden beseft dat het medium zo anders zou zijn dan film”. Volgens Avinash zijn er in het afgelopen jaar veel bedrijven op de markt bijgekomen die VR maken. Hij vult aan dat dit vaak niet verder gaat dan technische dienstverlening. Ook is het vaak geen VR, maar een 360-graden video. Avinash: “Wanneer gebruikers dan iets ervaren dat verder gaat dan 360-video en ook inhoudelijk verder gaat, dan werkt dat als een eyeopener.”

4. Wie of wat was jullie grootste inspiratiebron tijdens het project?
Avinash zijn persoonlijke inspiratiebron is niet direct gerelateert aan de eerder genoemde projecten, maar meer aan wat WeMakeVR doet met het medium in bredere zin. Avinash vertelt dat hij is opgegroeid in een gezin waar harddrugs en geweld aan de orde van de dag waren. Dat heeft bij hem geleid tot een sterk ontwikkelde fantasie en een sterke creatieve kant. Dit heeft weer geleid tot verder kunnen kijken dan de techniek en vooral na te denken over projecten en toepassingen die daadwerkelijk levens kunnen veranderen.

“Giving people moments of Joy is het thema bij WeMakeVR. Dat klinkt wazig en zweverig, maar het raken van die kernemotie is erg belangrijk.”

5. Jullie hebben dit jaar al meerdere awards gewonnen, wat is naar jouw idee de reden van het succes?
Volgens Avinash is het team ontzettend blij met de awards en nominaties en ook zeer dankbaar voor de erkenning. Het succes heeft naar zijn idee te maken met het sterke team, de open manier van samenwerken en de manier waarop WeMakeVR kennis deelt. Avinash: “WeMakeVR is inmiddels (geloof ik) het meest award-winnende VR-bedrijf in Nederland. Dat is te danken aan het zeer sterke team dat we hebben. Ons team is jong, ambitieus, zeer multidisciplinair en iedereen leert bij ons van de grond af aan hoe concepten voor xr ontwikkeld worden. Als team zijn we samen continu op zoek naar uitbreidingen van die vocabulaire. We ontdekken doorlopend nieuwe mogelijkheden, vertelvormen, narratieve structuren en nieuwe ‘woorden’ in de xr taal.”

Daarnaast zorgt WeMakeVR ervoor dat ook andere makers profijt hebben van hun werk. Op deze manier maken ze de industrie sterker. WeMakeVR deelt hun kennis via de WeMakeVR-Nights in het Vondel CS in Amsterdam waar nieuwe projecten worden gepresenteerd en inhoudelijk besproken.