11 november 2020

Gezocht: organisaties met interesse in de verantwoorde inzet van AI

Laatste update: 11 nov '20 - 15:15

De hogescholen van Rotterdam, Amsterdam en Utrecht werken samen met Media Perspectives aan een onderzoeksvoorstel voor de verantwoorde toepassing van kunstmatige intelligentie in de mediasector. AI speelt een steeds belangrijkere rol in personalisatie, distributie, archivering en creatie van mediacontent. Dit roept vragen op over de verantwoorde inzet van AI, vanuit de mediasector zelf maar ook in de maatschappij. Zijn algoritmen die besluiten maken rechtvaardig en transparant? Wordt data van consumenten gebruikt waarvoor het is bestemd? Hoe kunnen we kijkers, lezers en luisteraars goed bedienen in een medialandschap dat versnipperd raakt door algoritmische marktsegmentatie?

In dit onderzoeksproject met de titel Designing Responsible AI for Media Applications (DRAMA) wordt onderzocht welke tools mediaorganisaties nodig hebben om daadwerkelijk te komen tot de verantwoorde inzet van AI. Dit onderzoeksvoorstel kwam ook ter sprake bij de uitzending MediaTalk – AI Fieldlabs for Media tijdens de Dutch Media Week op 12 oktober 2020.

Deelname betekent bijvoorbeeld dat we je een keer kunnen bellen voor een interview. Dat je deelneemt aan een workshop of eindpresentatie of dat je eens in een call vertelt over wat jullie organisatie met AI doet, etc. We schatten de tijdsbesteding op ongeveer 12 uur over een periode van twee jaar. Dus 30 minuten per maand. Of meer, als je meer wilt delen natuurlijk!

Interesse?

VPRONPORTL en Beeld en Geluid hebben zich al aangesloten. We zoeken voor dit project nog een aantal mediabedrijven en publieke organisaties die interesse hebben in de verantwoorde inzet van AI. Organisaties die participeren in het onderzoek krijgen direct toegang tot alle onderzoeksresultaten en hun naam wordt genoemd bij alle communicatie over dit project. Interesse? Laat het weten via onderstaande formulier.