31 mei 2021

Edwin (Tomingroep) over succesvolle annotatiepilot: ‘Een springplank naar een betaalde baan en het werk van de toekomst’

Laatste update: 26 aug '21 - 18:18

Media Perspectives, RTLNPO en Beeld en Geluid zijn een proefproject begonnen om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de mediasector te stimuleren. Tien werkzoekenden zijn bezig met het labelen van videomateriaal, zodat deze content geschikt is voor het trainen van AI-modellen. De eerste resultaten zijn veelbelovend, dus wij zochten de deelnemers op om te vragen hoe ze het traject ervaren.

Deze week spreken wij eerst met Edwin Haras. Hij begeleidt de deelnemers vanuit Tomingroep en zorgt ervoor dat ze klaargestoomd worden voor een betaalde vervolgstap in hun carrière. Edwin heeft een achtergrond als jobcoach en is drie jaar geleden in dienst getreden bij Tomingroep. Deze organisatie begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en helpt ze hun talenten te ontdekken en vaardigheden te ontwikkelen in de best passende werkomgeving.

Edwin, waarom wilde jij graag meewerken aan dit project?

Het is bijzonder dat het project zo’n unieke samenwerking is tussen verschillende soorten bedrijven. De kandidaten die zich hebben aangemeld zijn daardoor ook heel divers, wat het heel boeiend maakt. Bijvoorbeeld goed opgeleide mensen die om diverse redenen hulp nodig hebben bij het vinden van een passende werkomgeving, maar ook statushouders met diploma’s en ruime werkervaring in eigen land, die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen en daarom moeite hebben om de arbeidsmarkt te betreden.

Hoe ziet een werkdag van de deelnemers eruit?

Iedereen werkt minimaal vier dagdelen per week, in groepjes van vijf. Momenteel zijn ze bezig met een aantal opdrachten voor RTL en NPO. Ze bekijken verschillende soorten content en hangen daar een bepaalde omschrijving aan. Denk aan het herkennen van gezichten in video’s of het labelen van talkshow introteksten.

Hoe probeer jij de deelnemers klaar te stomen voor betaald werk?

Het ontwikkeltraject zorgt ervoor dat de deelnemers weer in het ritme van een werkweek komen, en ze doen ervaring op met het geconcentreerd werken aan de opdrachten. Er is veel aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling. De woensdagen staan in het teken van training en coaching. De deelnemers hebben doelen voor zichzelf gesteld over wat ze precies willen leren en bereiken. Vanuit daar ga ik met ze kijken naar hun competenties en kwaliteiten. En wat er dan het beste bij ze past qua functie of beroep.

Zie je al vooruitgang bij de deelnemers?

Jazeker, er zit echt talent bij hoor, dat is zo leuk om te zien. Sommige deelnemers hebben al gesprekken gehad om door te stromen naar een betaalde baan. Als ik constateer dat iemand ‘job ready’ is, wordt het WerkgeversServicepunt ingeschakeld. Een accountmanager gaat dan in gesprek met de deelnemer om erachter te komen waar zijn of haar interesse naar uitgaat en wat zijn of haar talent is. Vervolgens wordt er gezocht naar een passende baan. We zijn daarnaast ook aan het verkennen of we leer/werktrajecten kunnen laten aansluiten op het gebied van Artificial Intelligence en ICT in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam. Zo maken we er een echte springplank van richting werk van de toekomst.

Wat zijn de resultaten tot nu toe voor de mediabedrijven?

De kwaliteit en de kwantiteit van het werk is heel goed. Daar kan een bedrijf als RTL echt iets mee. Daan Odijk (Lead Data Scientist bij RTL) monitort de resultaten en heeft verteld dat de uitkomsten van een taak waar de deelnemers aan gewerkt hebben rondom de diversiteit van gasten in het tv-programma Jinek, al in de directie van RTL besproken zijn. Dat is voor de deelnemers natuurlijk ontzettend leuk om te horen.

Wanneer vind jij dat dit project geslaagd is?

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk deelnemers te laten doorstromen naar een betaalde baan. Daarnaast hoop ik uiteraard dat RTLNPO en Beeld en Geluid verder aan de slag kunnen met de data en de resultaten. Idealiter zetten we dit project voor langere tijd voort, zodat je continu een stroom aan nieuwe mensen hebt die je verder kunt helpen groeien. Hiervoor is echter wel geld nodig. We zijn dan ook hard bezig met het opstellen van een business case en het werven van nieuwe (media)bedrijven. Als we die ook vinden is het wat mij betreft geslaagd.

Meer informatie over de annotatiepilot?

Dit project is mogelijk ook interessant voor andere organisaties die zich bezighouden met AI en door mensen gelabelde data nodig hebben. Wil je meedoen als bedrijf, of in contact komen met een van de deelnemers? Stuur dan een e-mail naar projectleider Muriël Serrurier Schepper: muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl