7 november 2019
Blog immersive media XR-lab Content

Case prijswinnende VR-beleving Der Wanderer voor het Cinekid Festival

Der Wanderer
Laatste update: 7 nov '19 - 9:09

Was je tijdens het Cinekid Festival niet te vinden in de Westergasfabriek in Amsterdam? Geen probleem, in dit artikel lees je alles over de prijswinnende VR-game Der Wanderer.

Twaalf stagiairs en experts van het XR lab werkten vijf weken aan een VR-beleving voor tijdens het Cinekid Festival. Deze VR-beleving was bedoeld voor kinderen tussen de zes en twaalf jaar. In de VR-game zijn zij reizigers door tijd en verschillende dimensies. Alle kinderen die een bezoek brachten aan het MediaLab konden stemmen op hun favoriete onderdeel. VR-beleving Der Wanderer kreeg de derde plaats voor de Gouden Leeuw Publieksprijs van het MediaLab.

Verhaallijn – Drie werelden

In het MediaLab stonden krukjes waar de kinderen op konden zitten. Vervolgens hielp iemand van XR lab de kinderen met het opzetten van de Oculus Quest. Robin was een van de stagiairs die als game developer heeft meegewerkt aan Der Wanderer. Hij vertelt ons over de verschillende werelden waar de kinderen in terechtkomen.

“Zodra ze de Oculus Quest op hebben opgezet komen ze in een beginlobby. Deze is bedacht zodat het kind even rustig om zich heen kan kijken voordat de VR-game begint. Zodra het kind met de controller zijn hand de portal insteekt, begint de ontdekkingsreis” vertelt Robin.

Wereld 1 – De Ruimte

In de eerste wereld komen de kinderen terecht in de ruimte. Hier zijn er lichtballen die zij kunnen wegslaan met een tennisracket. Ook zijn er dieren die je normaal gesproken niet verwacht aan te treffen in de ruimte. Zo waren er bijvoorbeeld kwallen, orka’s en een rog. Voordat je naar de volgende wereld mag, moet je eerst een hoeveelheid lichtballen wegslaan.

Der Wanderer - XR lab

Wereld 2 – De witte wereld

Zodra je de opdracht in de vorige wereld hebt volbracht, verschijnt er een portal waar je door naar de volgende wereld kan. In deze wereld is het kleurloos, alles is wit. Maar daar kan je verandering in brengen door de verfballonnen op de tafel voor je. Door deze op de verschillende objecten in de wereld te gooien, krijgen deze hun kleur terug. Ook komen verschillende objecten zoals in zuurstok in de kersboom tot leven in een animatie. Als je voldoende objecten hun kleur terug hebt gegeven krijgt alles weer kleur. Dan komt er een nieuw portaal.

De Witter wereld - XR lab

Wereld 3 – De wolkenwereld

De laatste wereld is de wolkenwereld. Hier sta je hoog op een kasteel boven de wolken. Om je heen zijn er verschillende magische schietschrijven die je moet raken met een bal. Wanneer je een schietschijf raakt, komt er een toren omhoog uit de wolken.

De wolkenwereld - XR lab

Het concept

Er is ook goed nagedacht over de vorm van de game. De ontdekkingsreis duurt maximaal 3,5 minuut. Ongeacht in welke wereld je op dat moment bent, kom je terecht op het eindscherm. Hierdoor is de VR-beleving ook echt een ontdekkingstocht en geen wedstrijd. Dit past ook goed bij het doel van het MediaLab; kinderen VR laten ontdekken. Het doel van Der Wanderer was dan ook op nieuwsgierigheid van kinderen te activeren. Want hoe kom je naar de volgende wereld; moet je gooien of juist slaan? Hierover wordt in de VR-game ook niet gecommuniceerd, dit mogen de kinderen ontdekken. De interactie met de wereld is in dit geval de ontdekkingstocht.

Volgende VR-beleving

Inmiddels zijn de stagiairs en experts alweer begonnen aan hun volgende opdracht. Dit is een VR-beleving voor Museumpark Archeon. Het openluchtpark laat Nederland tijdens de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen zien. In deze opdracht gaan ze in XR lab kijken of jongeren door een interactieve VR-game spelenderwijs meer kunnen leren over de prehistorie. Ook wordt er onderzocht of er een combinatie kan worden gemaakt met iets fysieks uit de prehistorie en VR. Denk aan het maken van een speer of het vangen van vis. Over ongeveer zeven weken wordt deze VR-beleving opgeleverd. To be continued…