21 augustus 2019
Blog Data Data

Vijf interessante Google-tools voor nieuwsmakers

Tools
Laatste update: 21 aug '19 - 14:14

Het Google News Initiative heeft als doel journalistiek in het digitale tijdperk te laten bloeien. Een onderdeel hiervan is het Google News Lab, waar journalisten Google-tools voor rapportage en storytelling kunnen vinden. Vrij eenvoudig kun je als nieuwsmaker gebruik maken van interactieve tools. In deze blog vind je 5 interessante voorbeelden van Google-tools voor nieuwsmakers.

Data Gif Maker

Datavisualisaties helpen lezers bij het vergelijken en contrasteren van getallen, maar ze kunnen ook de sleutel zijn tot een goede storytelling. Hoewel het vertellen van verhalen met data misschien ingewikkeld klinkt, hoeven nuttige datavisualisaties niet complex te zijn. In 2017 werd de Data GIF Maker-tool gelanceerd die het mensen gemakkelijk maakt om eenvoudige visuals te maken die twee tot vier termen met elkaar vergelijken. Met behulp van de tool maakten mensen over de hele wereld GIF’s rond alles, van het vergelijken van twee beroemde lettertypen tot twee favoriete gerechten. Wij probeerde de tool ook uit en vergeleken het aantal uren dat mensen exclusief media kijken of dat ze multitasken.

Flourish

Grote datasets kunnen interessante informatie bevatten, maar zijn moeilijk te begrijpen wanneer ze in tabellen staan. Met Flourish is het mogelijk om van spreadsheets interactieve verhalen, kaarten en grafieken te maken. Door het visualiseren van data is de informatie veel begrijpelijker voor de lezer. Het interactieve element van de grafieken zorgt ervoor dat lezers meer betrokken zijn bij de informatie die wordt aangeboden, dus nemen ze de informatie ook beter op. Er zijn veel verschillende templates op Flourish beschikbaar, dus kijk vooral zelf op de website om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Google Earth Studio

Wanneer journalisten over locaties schrijven worden vaak foto’s toegevoegd, zodat de lezer een goed idee krijgt over de plek. Nu is het mogelijk om met Google Earth Studio, 2D en 3D filmpjes te maken. Bekende gebouwen als het Rijksmuseum of de Eiffeltoren kunnen bekeken worden zoals dit eigenlijk alleen kan met een helikopter. Als regisseur kun je zelf kiezen wat en hoe je iets laat zien. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit de ruimte naar de locatie inzoomen en om de gebouwen cirkelen. Een interessante tool om in te zetten bij artikelen over gebouwen of architectuur. Zo werd de tool bijvoorbeeld gebruikt nadat de Notre Dam was afgebrand. De 3D animaties zijn helaas alleen beschikbaar in grotere steden zoals Amsterdam. Om toch een idee te krijgen wat er mogelijk is hebben wij een 2D vlucht over het Media Park gemaakt.

Trends

Google Trends zorgt voor een eenvoudige manier om te zien wat er trending is. Waar hebben mensen het over in de wereld of in Nederland? Je kunt per dag of in realtime opzoeken waar mensen zich mee bezig houden. Ook is het mogelijk om te verkennen hoeveel mensen over een bepaald onderwerp praten. Verder geeft Google Trends een overzicht wat er in de verschillende jaren trending was. Zo was in 2018 in Nederland Max Verstappen de meest gegoogelde persoon en was het WK voetbal het meest gezochte evenement. Deze tool maakt het erg gemakkelijk om research te doen naar een onderwerp. En daarnaast is het ook leuk om te zien waar mensen naar zoeken.

TwoTone

Mensen hebben een bijzondere relatie met geluid, ons gehoor is namelijk in staat om snel patronen te herkennen in geluid. Daarom is TwoTone gecreëerd, met deze applicatie is het mogelijk om data om te zetten in geluid en muziek. De technologie is gebaseerd op sonificatie, of te wel informatie overbrengen door middel van audio. Datasets worden omgezet in geluiden en door het gebruik van de audio ontdekken wij sneller en beter patronen in de data. Naast dat het interessant is om te horen hoe data klinkt, kan TwoTone goed ingezet worden ter ondersteuning van andere data visualisaties. Zie hieronder hoe NASA TwoTone inzette.